Na hlavný obsah

Známu turistickú atrakciu na Orave čaká náročná rekonštrukcia, pre pasažierov už nebola bezpečná

Komplexnou obnovou prešla naposledy pred takmer 20 rokmi.

Známu turistickú atrakciu na Orave čaká náročná rekonštrukcia, pre pasažierov už nebola bezpečná
Oravskú lesnú železnicu zatvorili. Trať bola opotrebovaná a podvaly zhnité. Foto: RTVS

Oravskú lesnú železnicu zatvorili. Trať sa opotrebovala a podvaly zhnili. Vláčik s turistami by sa na nej mohol vykoľajiť. Komplexnou obnovou prešla naposledy pred takmer dvadsiatimi rokmi.

Nové koľajnice, drevené podvaly a pevný zásyp. Časť historickej úvraťovej železnice kompletne vymieňajú. Najrizikovejší úsek má viac ako sto metrov. „Prevezieme okolo 46-tisíc klientov, tak ten úsek sa opotrebuje. Nachádza sa v lese a podmienky nie sú ideálne, ako keby to bolo v meste,“ vysvetlila riaditeľka Oravského múzea Mária Jagnešáková.

„Oproti bežnej železnici je táto špecifická tým, že tá trať je položená na drevených podvaloch, ktoré prehnijú. Na veľkej železnici sú už betónové, ale my chceme zachovať tú históriu, tak ich nevyužívame,“ uviedol správca Oravskej lesnej železnice Jaroslav Belicaj.

Trať naposledy vymenili v roku 2004. Ťažké motorové dreziny a parná lokomotíva tlačia na koľaje. Tie sa na zhnitých podvaloch zabárajú do zeme. Jazda na takej trati už nebola bezpečná. „Tá koľaj vozidlo vedie a vzniká tam trenie medzi okolesníkom a hlavou koľaje. Železo o železo. Čím častejšie vlak premáva, tým väčšie je to opotrebenie,“ dodal Belicaj.

Na stav obľúbenej turistickej atrakcie na Orave sa bol pozrieť redaktor RTVS Erik Vrábel. Pozrite si reportáž z relácie Správy z regiónov:

Opravu chcú stihnúť do decembra

Rekonštrukcia si vyžiada približne mesačnú výluku. Výmena časti trate stojí bezmála 80-tisíc eur. Múzeum ju zaplatí zo vstupného. „Všetko sa musí ručne podbíjať, aby to bolo všetko v poriadku aj výškovo. Na bežnej železnici, kde sú betónové podvaly, tam sa všetko robí mechanicky. Tu je tá náročnosť veľká,“ vysvetlil stavbyvedúci Anton Srogoň.

Obnovu trate chcú stihnúť do začiatku decembra, aby po nej mohli previesť prvých návštevníkov na parnej lokomotíve spolu so svätým Mikulášom.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny