Krajiny Európskej únie a europoslanci sa v pondelok (18. 12.) zhodli na novej emisnej norme, oznámil Európsky parlament. Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu. Rovnako sa podarilo vyrokovať dlhší časový rámec zavedenia normy, automobilky teda budú mať viac času pripraviť sa na nové pravidlá.
Nariadenie úplne nanovo zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií. Aby norma začala platiť, musia ju ešte schváliť ministri členských krajín a plénum Európskeho parlamentu, čo sa však považuje len za formalitu.
„Máme dohodu, ja som veľmi rád,“ povedal českým novinárom v Bruseli Alexander Vondra, spravodajca normy v Európskom parlamente.
„Zásadným spôsobom sme oklieštili pôvodný návrh Európskej komisie k Euro 7 tak, aby zostala zachovaná dostupnosť, najmä cenová, menších automobilov, vrátane nových áut so spaľovacími motormi ešte v ďalších rokoch. A aby to nedestabilizovalo automobilový priemysel. Teda, aby naozaj mal čas pripraviť sa na transformačné kroky,“ dodal Vondra.
Pri rokovaniach o norme sa podarilo dosiahnuť kompromis. V niektorých pozíciách ustúpila Rada EÚ, v iných zase Európsky parlament. Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6. A to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.