Vyšetrenie bez návštevy ambulancie. Umožňuje to telemedicína, keď lekár posúdi zdravotný stav pacienta na diaľku. Službu spustila Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP). Odbremeniť by mala lekárov na pohotovostiach a urgentných príjmoch, aby tam nekončili pacienti, ktorí nemusia.
Služba funguje 24 hodín denne. Pacienti sa môžu s pediatrom alebo so všeobecným lekárom pre dospelých spojiť telefonicky, cez chat alebo videohovor. Po štyroch mesiacoch od spustenia si ju aktivovalo takmer tisíc poistencov.
„Táto služba spĺňa účel. Klienti v čase mimo ordinačných hodín svojho lekára prípadne pred okamžitou návštevou urgentného príjmu najskôr uprednostnia práve konzultáciu cez službu,“ uviedla hovorkyňa VšZP Alena Krčová.
Službe telemedicíny sa v Správach RTVS venovala redaktorka Veronika Čokinová:
Návštevnosť na pohotovostiach a urgentných príjmoch mierne klesla. Tvrdí ministerstvo zdravotníctva podľa počtu pacientov, ktorí prišli do nemocníc v Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach počas júla až novembra.
„V Bratislave je to badať aj tým, že sa otvoril ďalší urgentný príjem v ďalšej nemocnici. To znamená, že aj ten odľahčil Univerzitnú nemocnicu Bratislava. Čiže nedá sa úplne zhodnotiť objektívne, že či práve táto služba má nejaký veľký dosah na návštevnosť,“ povedala hovorkyňa rezortu zdravotníctva Petra Lániková.
Väčšina pacientov preferuje osobnú návštevu
Služba štátnej poisťovne funguje na princípe telemedicíny. Podľa všeobecných lekárov je prínosná. Nie je však dostupná pre všetkých a ani hradená z verejného zdravotného poistenia. Väčšina pacientov však stále uprednostňuje osobnú návštevu u lekára.
„Je lepšie, keď pacienta poznáte a viete si ho predstaviť, viete o koho ide. Akonáhle rozprávate s niekým neznámym, je problém aj na strane lekára, ktorý s vami komunikuje, ale aj pacienta, ktorý má nadviazať spoluprácu alebo dôveru,“ myslí si prezident Asociácie súkromných lekárov SR Marián Šoth.
Telemedicína je podľa analytika budúcnosť zdravotníctva nielen na Slovensku. „Stále viac konzultácií cez rôzne aplikácie, telefóny, elektronické služby, umelú inteligenciu. Až v nevyhnutnom prípade návšteva ambulancie, nemocnice,“ mieni riaditeľ inštitútu INEKO Dušan Zachar.
Poistenci Dôvery sa už dnes môžu cez telefón poradiť o cukrovke, obezite či vysokom krvnom tlaku. Union chce na budúci rok spustiť telemedicínu pre srdcové zlyhávanie s monitorovaním na diaľku.