Integrovaná doprava na Kysuciach funguje takmer rok. Časy autobusových a vlakových spojov na seba nadväzujú. Autobusy a autá však pri železničných staniciach nemajú kde parkovať. Rezort dopravy sľubuje vybudovanie nového parkoviska a terminálu za milióny eur.
Jazda z Kysúc do Žiliny sa vie vodičom predĺžiť aj o niekoľko hodín. Pre chýbajúcu diaľnicu D3 sa na ceste stretáva cezhraničný tranzit, nákladné a osobné autá, čo spôsobuje zápchy.
Úrady chcú presunúť ľudí z áut do verejnej dopravy. Miestni sa však sťažujú, že na to nemajú vytvorené podmienky. Napríklad na železničnej stanici v Krásne nad Kysucou parkujú autá na malej zablatenej trávnatej ploche.
Investíciám do integrovanej dopravy na Kysuciach sa v reportáži v Správach RTVS z regiónov venoval redaktor Erik Vrábel:
„Obyvatelia by radi využívali iný spôsob dopravy, ale keď niekto ide na aute a nemá si ho kde zaparkovať, tak hľadá iný spôsob, ako sa do Žiliny dopraviť,“ skonštatoval predseda Mikroregiónu Bystrickej doliny Juraj Hlavatý.
Železnice chcú pri stanici vybudovať nové parkovisko. Po novom tam bude môcť odstaviť 40 áut. „ŽSR nám prisľúbili, že verejné obstarávanie na výstavbu tohto odstavného parkoviska vyhlásia koncom marca tohto roku, čiže po jeho uskutočnení môže byť začatá výstavba,“ uviedla štátna tajomníčka ministerstva dopravy Denisa Žiláková.
Sľubujú aj modernizáciu trate
Okrem toho ŽSR plánujú modernizáciu trate z eurofondov za 160 miliónov eur. „Táto momentálne nevyhovuje. Čo sa týka traťovej rýchlosti, máme tu momentálne maximálne 80 a touto rekonštrukciou budeme na niektorých úsekoch zvyšovať rýchlosť na 120 km/h a na niektorých 100 km/h,“ informoval riaditeľ odboru investorského ŽSR Štefan Sedláček.
Súčasťou má byť stavba nového terminálu v Krásne nad Kysucou, ktorí tunajší starostovia žiadajú už desať rokov. Pribudlo by tak miesto, kde sa autobusy môžu bezpečne otáčať a zaparkovať.
„Je to moderná európska stavba, tak ako všade v Európe. Príde autobusov, vy vystúpite, ste na nástupišti a prestúpite do vlaku. Žiadne dlhé cesty. Potom si myslím, že ak takýto terminál vybudujeme, tak vzrastie záujem o verejnú dopravu,“ uviedol primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.
Kedy by túto stavbu mohli aj reálne začať stavať, sme sa nedozvedeli. „Termíny by sme neradi hovorili. Môžu byť aj veľmi dlhé v zmysle toho, že sme v prípravnom konaní,“ dodala Žiláková. Rezort dopravy chce spolu so železnicami na modernizáciu využiť európske peniaze v tomto programovom období. Práce by však museli ukončiť do piatich rokov.