Dlhoročný odborník na železnice Jiří Kubáček hovorí, že rýchliky používané u nás majú pomerne moderné vozne, ktorých údržbe sa venuje slušná pozornosť.
Dodáva, že platí medzinárodná norma, ktorá nariaďuje blokovanie dverí počas jazdy vlaku, zároveň zachováva možnosť otvoriť dvere v prípade mimoriadnych udalostí, napríklad požiarov. Potrebné sú však na to až dva kroky, ktoré vyžadujú silu, aby sa vylúčilo, že sa tak stane omylom.
„Je prakticky nemožné spôsobiť neúmyselným konaním cestujúceho odblokovanie dverí takého vozňa počas jazdy vlaku. Technická vada nikdy nie je vylúčená, ale vzhľadom na to, ako je zabezpečený ten systém (nič sa nedá vylúčiť na 100 percent, dejú sa rôzne veci), ale toto je veľmi nepravdepodobné,“ priblížil Kubáček.
Nehoda, ktorá si vyžiadala život
Úmrtie mladého muža, ktorý v utorok (27. 2.) neprežil pád z idúceho vlaku, vyšetruje polícia ako usmrtenie. Preverujú všetky okolnosti, vrátane toho, či sa dvere na rýchliku otvorili z technických príčin alebo išlo o úmysel. Závery zatiaľ nie sú známe. Pomôcť by mohli aj výpovede svedkov.
Rýchlik smeroval v utorok ráno z Martina do Bratislavy. Zhruba o štvrť na osem, krátko po opustení železničnej stanice v Trnave, sa mali za jazdy otvoriť dvere. Dvadsaťdvaročný muž z idúceho vlaku vypadol a zraneniam na mieste podľahol.
„Policajti sa začali prípadom ihneď zaoberať a vo veci začali trestné stíhanie vo veci usmrtenia,“ informovala hovorkyňa trnavskej krajskej polície Zlatica Antalová.
Polícia aktuálne preveruje všetky okolnosti. „Ako aj to, či k otvoreniu dverí došlo z technických príčin alebo úmyselným konaním osoby,“ dodala.
Podľa doterajších informácií Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) sa dvere na vlaku neotvorili samé. „Pravdepodobne muselo dôjsť k ich núdzovému mechanickému otvoreniu, kde evidujeme aj násilné odstránenie ochrannej plomby poistky na dverách vlaku,“ reagovala ZSSK.