Na hlavný obsah

Čo čakať v kampani pred druhým kolom volieb? Politológovia hovoria o vyvolávaní emócií aj deepfakeoch

Zhodnotili, aké stratégie môžu kandidáti využiť.

Čo čakať v kampani pred druhým kolom volieb? Politológovia hovoria o vyvolávaní emócií aj deepfakeoch
Na snímke (zľava) prezidentskí kandidáti Ivan Korčok a Peter Pellegrini. Foto: SITA/Jana Birošová, Martin Medňanský, koláž RTVS

Ivan Korčok a Peter Pellegrini. Jeden z tejto dvojice sa čoskoro stane novým slovenským prezidentom. Svoju kampaň pred druhým kolom odštartovali už počas volebnej noci. Podľa odborníkov sa budú snažiť udržať svojich voličov a demotivovať voličov toho druhého. Silnú úlohu môže zohrať strach, ktorý sa v kampaniach často využíva.

Prezidentskí kandidáti majú necelé dva týždne na to, aby opäť prilákali k urnám voličov. Využiť môžu podľa odborníkov hneď viacero stratégií. Korčok ako víťaz prvého kola si musí najmä udržať svojich voličov – jeho možnou stratégiou tak môže byť odstrašenie voličov svojho protikandidáta.

Kampani pred druhým kolom prezidentských volieb sa v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko venoval redaktor Lukáš Dzivý:

„On bude hovoriť, tak obamovsky, že spolu s ostatnými dokážeme poraziť Fica a používať verziu výrokov Andreja Danka (SNS), kedy hovoril o Pellegrinim, že je zradca. Ivan Korčok bude hovoriť asi niečo v zmysle, že nedodržiava sľuby. Bude to demonštrovať na cenách potravín a iných veciach,“ myslí si politológ z Univerzity sv. Cyrila a Metoda Pavol Minár.

Podľa politológa Samuela Spáča z Univerzity Komenského sme už prvé náznaky, ako sa bude kampaň vyvíjať, mohli vidieť počas víkendu. „Peter Pellegrini zvolil ešte agresívnejšiu rétoriku. Bude sa snažiť rámcovať Ivana Korčoka ako akéhosi kandidáta vojny oproti mieru. Bez toho, že by vysvetľoval, čo tým konkrétne myslí,“ predikuje.

Hra na emócie

Vojna bola jednou z tém aj počas posledných prezidentských volieb v Českej republike. Karel Komínek z Institútu politického marketingu hovorí, že kandidáti si zvyknú zakladať svoju stratégiu na emóciách.

„Najsilnejší motivátor, ktorý môžete v kampani použiť, je silná emócia a tou najsilnejšou, ktorú dokážete vyvolať, je strach a najmä strach o vlastný život. V podstate aj vlna mačiatok, v úvodzovkách, je nejakým ohrozením,“ skonštatoval Komínek.

Nebezpečné deepfakey

V súčasnej modernej dobe narastá aj počet tzv. deepfakeov – falošných videí, zvukových nahrávok či fotografií. Karel Komínek hovorí, že mnohé sa ťažko vysvetľujú.

„A to je strašne nebezpečné v dnešnej dobe, že sociálne siete dokážu z politiky vytrhnúť akúkoľvek substanciu. Všetko je o titulkoch a fotkách. Množstvo ľudí je schopných svoje rozhodovanie potom vytvárať na základe tých novinových titulkov bez toho, aby videli obsah,“ povedal.

Podobne to vníma aj Pavol Minár. Falošné informácie však nakoniec nemusia mať taký efekt s akým sa rátalo. „Ak sa také niečo vyskytne, musí to byť niečo sofistikovanejšie. Pri parlamentných voľbách bol deepfake so Šimečkom taký hračkársky. Ten efekt bol skôr opačný,“ dodal.

Kľúčové nakoniec v kampani bude kam sa presunú voliči neúspešných uchádzačov. Viacerí kandidáti či strany sa majú vyjadriť k tomu, koho pred druhým kolom podporia, v najbližších dňoch.

Tento obrázok nemá vyplnený ALT popisok, jeho názov je image-4-1150x224.png

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál