Šikanovania na školách neubúda. Štátna školská inšpekcia upozorňuje, že jej obetí je veľa, asi 20 percent školákov. Viac ako polovica detí sa so svojimi problémami zdôveruje najmä spolužiakom. No pomoc dostanú aj cez mobilnú aplikáciu, ktorú si môžu bezplatne stiahnuť.
Svedkami šikany bolo uplynulý rok 33 percent z 2 500 opýtaných žiakov. 17 percent sa priznalo, že ich spolužiaci šikanovali.
„Budeme potrebovať začať intenzívne pracovať s empatiou, súdržnosťou, aby to prostredie, ktoré je bezpečné, nebude vytvárať problém so šikanou,“ uviedla hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
„Dôležitosť vidím v zmene komunikácie, ktorá tu je. Komunikácia je veľmi často negatívna, agresívna, a vytvára časté konflikty,“ uznala školská psychologička Erika Brštiaková.
Mobilnej aplikácii na pomoc so šikanou sa v Správach RTVS venovala Emília Tóth Lengyelová:
Aplikácia Sanity zisťuje, čo dieťa prežíva. Deťom, ktorým vyjde horší výsledok, ponúkne aplikácia návod, čo robiť, ak spozorujú na sebe niektoré príznaky. „Jej používanie je celkom jednoduché, zvládne to každý,“ povedal deviatak na základnej škole Ondrej.
Do konca roka sa rozšíri o ďalšie funkcie. „Aplikácia nebude pomáhať len úzkostiam, ale celému spektru emócií,“ informovala projektová manažérka duševného zdravia detí a mládeže Lenka Svoradová.
Na odborníkov sa obrátili s viacerými problémami
Stojí za ňou Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie. Školáci môžu cez aplikáciu požiadať o pomoc priamo odborníkov. Poradia im aj so šikanou. Urobilo tak asi 30 detí.
„Možno pomôcť jednému, dvom na základe tejto aplikácie. Má to význam a budeme to ďalej podporovať,“ uviedla psychologička Alena Kopányiová.
Obrátili sa na nich aj s inými problémami. „Od vlastných neistôt v puberte, ktoré máme, ale skôr nám to hovorilo o neschopnosti, že takéto dieťa vo svojom okolí nemá človeka, ktorý by sa mu s takýmto problémom venoval, zdôveril,“ skonštatovala Kopányiová.
„Ja väčšinou keď mám problém, poradím sa s mamou,“ povedal deviatak na základnej škole Matúš.
„Veľakrát sa stane, že deti v puberte strácajú istotu v dospelom a vyhľadajú rovesnícku skupinu. Na škole učíme a aj sa nám to darí, že keď potrebujú pomoc, aby prišli za nami,“ prezradila Brštiaková.
Škola o problémoch, s ktorými sa deti podelia v aplikácii, nevie. Preto by s ňou mala byť prepojená. „Aby škola dostala nejaké echo, aj keď len anonymné, že máme tu problém, začnite konať,“ dodala hlavná školská inšpektorka.
Hlavná školská inšpektorka odporúča, aby sa aplikácia prepojila s Edupageom a bola tak bližšie deťom aj rodičom.