V Nemecku vyvíjajú nákladné vozidlo budúcnosti. Chcú znížiť emisie škodlivých plynov a vytvoriť nákladnú dopravu poháňanú spaľovacími motormi v kombinácii s elektrinou. Podobne je to v prípade hybridných trolejbusov.
Testovacie centrum na bývalej vojenskej základni severne od Berlína je miestom výskumu a vývoja technológie, ktorá môže revolučne zasiahnuť do nákladnej dopravy. Nemeckí inžinieri pritom pracujú na tomto projekte už desať rokov.
„Hospodárstvo závisí do veľkej miery od dopravy a jej veľká časť sa realizuje na cestách a diaľniciach. Keďže sa všetko nedá preniesť na železničnú sieť, musíme pracovať na dekarbonizácii zvyšného objemu dopravy,“ uviedol projektový manažér Siemens Mobility Hasso Georg Grünjes.
Nákladnému vozidlu budúcnosti sa v relácii Správy :24 venoval redaktor RTVS Tibor Macák:
Vďaka zberaču prúdu, ktorý sa pripája na trakčné vedenie, jazdí nákladné vozidlo pomocou elektrického prúdu. Aj keď sa táto technológia používa vo vlakoch, v električkách či trolejbusoch už celé desaťročia, v nákladnej cestnej doprave by predstavovala radikálnu zmenu.
„Musím len stlačiť tlačidlo a, ako vidíte, zberač prúdu sa zdvihne. Teraz je spojený s trakčným vedením a my sme prešli z dieselového na elektrický pohon. Je to veľmi tichý režim,“ vysvetlil vodič kamióna Robert Albrecht.
Jazda na jedno dobitie
Jedna z výhod tejto technológie je, že vozidlo má aj malú batériu, ktorá sa využíva pri predbiehaní alebo pri jazdách po trasách bez trakčného vedenia. Cieľom je nespoliehať sa na spaľovací motor.
„Vozidlo môžete nabíjať počas jazdy. Predstavte si situáciu, že vchádzate na trakčný úsek diaľnice a batéria auta je prázdna. Do cieľa však dorazíte s plnou batériou bez toho, aby ste museli zastaviť na dobitie,“ dodal Grünjes.
Nemecké úrady zatiaľ nevydali oficiálny súhlas na budovanie záchytných parkovísk na diaľniciach a inštaláciu nákladných trakčných vedení. Hoci táto technológia by veľmi neznížila intenzitu cestnej dopravy, jej prednosťou je šetrnosť k životnému prostrediu.