Klamlivým zľavám v obchodoch či na internete by mal byť koniec. Parlament schválil novelu zákona o ochrane spotrebiteľa. Legislatíva by mala okrem iného brániť predajcom umelo navyšovať ceny tovarov pred výpredajmi. Na pohľad výhodné zľavové ceny často predstavujú len marketingový ťah obchodníkov.
Reklamné tabule s 30, 50, či dokonca 80-percentnými zľavami lákajú kupujúcich na výhodný nákup tovarov. Spotrebiteľ nakupuje v domnienke, že tovar si zaobstará lacnejšie a výhodnejšie. Opak je často pravdou. Obchodníci totiž často pred výpredajom cenu najskôr umelo zvýšia.
„Bola to najčastejšia praktika, ktorá sa diala. Nová legislatíva upravuje možnosti pre obchodníkov, ktorí môžu dať zníženú cenu iba za posledných 30 dní. Je možné, že tie 80-percentné zľavy tak možné nebudú,“ uviedol mediálny zástupca porovnávacieho portálu Heureka René Parák.
Novele zákona o ochrane spotrebiteľa sa v relácii Správy :24 venoval redaktor RTVS Silvester Roštár:
Obchodník je povinný viesť si evidenciu cien jednotlivých tovarov. Doteraz si mohol dovoliť znížiť cenu tovaru, napríklad bundy či nohavíc, z ktorejkoľvek ceny, ktorú mal zapísanú v cenovej evidencii. Po novom bude musieť tovar zlacňovať len z tej najnižšej ceny, ktorú pridelil produktu za posledných 30 dní.
„Samotnú kontrolu je možné vykonávať vo vzťahu k cenovej evidencii. Tieto ceny musia byť evidované priamo v cenových evidenciách, na základe ktorých si vieme dožiadať tento dokument a porovnať tieto ceny,“ vedúci Odboru ochrany spotrebiteľa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Marián Jargaš.
SOI dostala niekoľko sťažností kupujúcich na podvodných obchodníkov. Nekalé praktiky predajcov zažívajú spotrebitelia najmä počas nákupnej horúčky v podobe povianočných zliav či tzv. Black Friday.
Ďalšie zmeny
Novela zákona, ktorú schválil parlament, obsahuje aj ďalšie zmeny.
„Prináša spotrebiteľom predĺženie lehoty na odstúpenie od zmluvy bez uvedenia dôvodu z doterajších 14 až na 30 dní. A to v prípade, ak bola zmluva uzatvorená pri nevyžiadanej návšteve obchodníka priamo v domácnosti spotrebiteľa alebo pri organizovanom podujatí. Rovnako tak zákon zvyšuje ochranu v online prostredí pred netransparentným nákupom, pred falošnými recenziami,“ priblížila hovorkyňa rezortu hospodárstva Mária Pavlusík.
Zákon teraz musí odobriť prezidentka. Keď tak urobí, platnosť nadobudne v júli tohto roka.