Na opravu cestných mostov, či železníc, chce predseda vlády Robert Fico (Smer-SD) použiť peniaze, ktoré si ukladáme na dôchodok v druhom pilieri, ale aj súkromné investície, v rámci PPP projektov. Spolupracovať chce s čínskymi investormi.
Na desiatky rokov zanedbávanú cestnú a železničnú infraštruktúru štát nemá peniaze. Premiér Robert Fico chce preto využiť iné peňažné zdroje.
„Chcem hľadať nielen zdroje pokiaľ ide o štátny rozpočet, európske fondy, prípadne plán obnovy. Musíme vtiahnuť do výstavby infraštruktúry obrovských strategických podnikov aj súkromný kapitál, súkromné vklady ľudí, ako aj vklady ľudí v dôchodkových správcovských spoločnostiach, ale najmä PPP projekty,“ vyhlásil Fico.
Osloveniu čínskych investorov sa v Správach RTVS venovala redaktorka Monika Maťová:
„Môžeme použiť peniaze z druhého dôchodkového piliera. Navyše, napríklad na cesty sme ako inštitút navrhovali vláde SR, aby sme vypísali štátne diaľničné dlhopisy, čo bežne krajiny robia. Tie by boli vhodné aj pre privátne, aj pre fyzické osoby,“ tvrdí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Do financovania železničnej a cestnej infraštruktúry má premiér v pláne vtiahnuť čínskych investorov.
„Chceme čínskym partnerom dať na stôl niekoľko myšlienok alebo ideí, kde by PPP projekt mohol byť. Nateraz by sme chceli ponúknuť balík 500 mostov, ktoré by niekto zrekonštruoval, v klasickom procese PPP projektu, za niekoľko rokov. A ten, kto by ich zrekonštruoval, by sa celé obdobie o tieto mosty staral,“ pokračuje premiér.
Technologické skúsenosti
Odborník upozorňuje, že PPP projekty nemožno použiť na rekonštrukciu, ale len na novú výstavbu. „PPP projekty sú vhodné, keď chceme postaviť niečo nové. Nie na rekonštrukciu niečoho, čo už v majetku štátu máte. Chceme dať mosty Číňanom, aby ich 20 rokov mali vo vlastníctve, rekonštruovali a držali našu celú infraštruktúru v rukách?“ pýta sa Matej.
„Pôjde hlavne o technologické skúsenosti, Čína má tie skúsenosti obrovské. Keď idete do Číny, tak vidíte veľkolepé inžinierske diela. Tunely, mosty, vysokorýchlostné železnice,“ uviedol vedecký pracovník Prognostického ústavu SAV Vladimír Baláž.
„Akýkoľvek zámer, ktorý bude mať za následok zlepšenie, skvalitnenie infraštruktúry, je potrebné uvítať,“ myslí si generálny sekretár Republikovej únie zamestnávateľov Martin Hošták.
Projekt by podporil slovenské stavebníctvo. Na Slovensku však chýba takmer 100-tisíc zamestnancov. Podnikatelia počítajú s ľuďmi z tretích krajín. Na ich zamestnávanie treba najprv zjednodušiť administratívne procesy.