Na hlavný obsah

Dopravná polícia zhodnotila vlaňajšiu nehodovosť na slovenských cestách: Toto sú najčastejšie príčiny havárií

Odborníci na to majú riešenia.

Dopravná polícia zhodnotila vlaňajšiu nehodovosť na slovenských cestách: Toto sú najčastejšie príčiny havárií
Vodič s mobilom v ruke. Foto: RTVS

V minulom roku sa na Slovensku stalo menej nehôd ako v roku 2022. Konkrétne o 394. Spolu ich bolo vyše 11 670. Vyplýva to zo štatistík dopravnej polície. Zahynulo však pri nich 267 ľudí, čo je o 23 viac ako rok predtým, no a 75 percent obetí boli muži. Najčastejšími príčinami havárií boli nepozornosť a porušenie povinností vodiča.

V aute nás rozptyľujú mnohé podnety – mobilný telefón, infotainment, emotívne telefonáty, podcasty, plačúce deti v aute či mnohé iné. Odborníci na to majú riešenia.

„V tejto dobe je to veľmi ťažké, lebo najväčšie mozgy sveta sa snažia našu pozornosť odpútať. Je to naozaj veľmi ťažké pre bežného človeka sa stopercentne sústrediť na cestu. Treba si prehodnotiť, čo je moja hodnota. Či je moja hodnota rýchlo odpísať na správu alebo moje bezpečie, zdravie a byť tu pre seba a svojich blízkych,“ povedal dopravný psychológ Karol Kleinmann.

Nehodovosti na Slovensku sa v Správach RTVS venovala redaktorka Barbora Žiačiková:

Zatajovanie nezodpovedné správania

Väčšina vodičov sa zo skúsenosti dopravných policajtov snaží nezodpovedné správanie za volantom zatajiť.

„V praxi sa stretávame s tým, že vinníci dopravnej nehody sa nepriznávajú k porušeniu zákona tým, že by používali za volantom mobilný telefón či robili inú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla?“ priblížil hovorca Prezídia Policajného zboru Roman Hájek.

Podľa výskumov je napríklad brzdná dráha pri rýchlosti 50 kilometrov za hodinu pri plnom sústredení 22 metrov. Nepozornosť vodičov ju výrazne predlžuje.

„Vodiči si totiž veľmi často mylne myslia, že keď uvidia prekážku, tak v tom momente brzdia. Ale vôbec si neuvedomujú, že dráha zastavenia vozidla sa skladá z reakčnej dráhy a zo samotnej brzdnej dráhy vozidla. Reakčná dráha môže byť desiatky metrov,“ vysvetlila inštruktorka bezpečnej jazdy Lucia Solomon.

Lákadlom sú sociálne siete

Vodičov lákajú najmä sociálne siete v mobiloch. „Na sociálnych sieťach nám čas beží oveľa rýchlejšie. Možno si myslíme, že však len na sekundu na dve pozriem na mobil, no v skutočnosti tých sekúnd je oveľa viac,“ uviedol Karol Kleinmann.

„Keď sa vodič pozrie pri šoférovaní do mobilu a pozerá do neho viac ako dve sekundy, úplne stráca periférne videnie. Čiže vôbec nevie, čo sa deje po stranách,“ dodala Lucia Salomon.

Jednoduchý tip, ktorý odborníci odporúčajú vodičom, je spárovať si pred jazdou mobil s autom, odložiť ho z dosahu očí a vyhnúť sa tak obľúbenému lákadlu.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko