Na hlavný obsah

Dopravný prostriedok alebo zbraň? Elektrické kolobežky dlhodobo rozdeľujú spoločnosť

Jazdci na kolobežkách často nepoznajú pravidlá cestnej premávky.

Dopravný prostriedok alebo zbraň? Elektrické kolobežky dlhodobo rozdeľujú spoločnosť
Elektronické kolobežky. Foto: RTVS

Štyri roky vo väzení a doživotný zákaz šoférovania. Takýto trest vymeral súd 30-ročnému mužovi, ktorý vlani v Trenčíne na kolobežke pod vplyvom alkoholu zrazil 63-ročnú chodkyňu. Žena zraneniam podľahla. Prípad opäť rozvíril tému elektrických kolobežiek.

Jazdenie na elektrických kolobežkách po chodníkoch dlhodobo rozdeľuje spoločnosť na dva tábory. „Najčastejšími priestupkami, ktorých sa jazdci na kolobežkách dopúšťajú, je jazda po chodníku, jazda cez prechod v protismere. Nepoznajú pravidlá cestnej premávky a bohužiaľ často jazdia pod vplyvom alkoholu,“ uviedla hovorkyňa mesta Praha Jiřina Ernestová.

„Zakázať používanie zdieľaných elektrických kolobežiek neplánujeme. Budeme ich naďalej podporovať, ale zároveň regulovať a dbať na dodržiavanie pravidiel. V pešej zóne v centre mesta je povolená maximálna rýchlosť zdieľanej kolobežky 10 km/h,“ skonštatoval hovorca mesta Bratislava Peter Bubla.

Bezpečnosti a regulácii elektronických kolobežiek sa v Správach RTVS venovala redaktorka Barbora Žiačiková:

„V živote som nevidel žiadneho kolobežkára, ktorý jazdí rovnakou rýchlosťou ako chodec,“ povedal občiansky aktivista Miloš Beladič.

„Služba dopravnej polície pravidelne analyzuje dopravno-bezpečnostnú situáciu a výkon dohľadu nad cestnou premávkou zameriava aj na kolobežkárov,“ informovala hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Bárdyová.

Zhoda na regulácii

Mnohí sa teda zhodujú na tom, že pohyb elektrokolobežiek treba regulovať. „Naše kolobežky proaktívne regulujeme v prospech bezpečnosti. Najvyššia možná rýchlosť je 25 km/h. Implementované sú rôzne technologické prvky, ako napríklad test kognitívnych schopností pre prevenciu jazdy pod vplyvom alkoholu, detekcia šmyku, či jazdy vo dvojici,“ vyjadril sa country manager pre kolobežky Bolt v Českej a Slovenskej republike Peter Mesarč.

„Elektrokolobežky s neobmedzeným výkonom by sa mali zaradiť do kategórie motorových vozidiel a používať ich len na cestách. No a elekrokolobežky s obmedzeným výkonom používať len na vyznačených cyklistických cestičkách alebo chodníkoch,“ uzavrel dopravný analytik Ján Bazovský.

doprava

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko