Na hlavný obsah

Slovenské automobilky majú obavy zo zavedenia cla na čínske elektromobily. Doplatiť na to môžu bežní ľudia

Už aj tak drahé autá môžu byť ešte drahšie.

Slovenské automobilky majú obavy zo zavedenia cla na čínske elektromobily. Doplatiť na to môžu bežní ľudia
Nabíjanie elektromobilu. Foto: TASR/DPA

Slovenské automobilky sa obávajú zavedenia cla na čínske elektromobily. Očakávajú, že by mohla prísť odveta a na to by okrem automobiliek doplatili predovšetkým bežní ľudia, ktorí si autá kupujú.

Európa hovorí o podozrení na nespravodlivé ovládnutie trhu a v plnom prúde je aj vyšetrovanie Európskou komisiou. Tá podľa najnovších informácií odloží rozhodnutie až na obdobie po eurovoľbách. Týždenník Spiegel píše, že cieľom je udržať tému mimo kampane.

Akékoľvek bariéry a obchodné vojny neprospejú nikomu, lebo už aj tak drahé autá budú ešte drahšie. Povedal to staronový šéf Zväzu automobilového priemyslu Alexander Matušek. Za automobilky na Slovensku preto hovorí, že podporujú otvorenú súťaž, v ktorej má vyhrať lepší.

„Ak si pozrieme, čo vyrábajú naše automobilky, tak niektoré z nich vyrábajú produkty, ktoré sa vyrábajú len v tých závodoch, ktoré sú na Slovensku. Vývoz do Číny bude zložitejší a ohrozený,“ vysvetlil.

Zavedenie cla by tak podľa neho znamenalo odvetu, ktorú už nakoniec čínski lídri aj avizovali. Radovan Ďurana z INESS však hovorí, že strašiakom pre slovenské automobilky nie je len odveta. Aj pri 25-percentnom cle by totiž podľa neho malí byť čínske elektromobily konkurencieschopné.

„Pre slovenské automobilky to bude znamenať veľkú výzvu, ako vyrábať nové elektromobily lacnejšie a efektívnejšie,“ uviedol Ďurana.

Ľudový elektromobil

Vedúci Ústavu medzinárodného podnikania na Paneurópskej Vysokej škole Tomáš Dudáš vysvetlil, že preto sa európske automobilky teraz snažia vyvinúť takzvaný ľudový elektromobil do 25-tisíc eur. V tomto je podľa neho tlak Číny na ceny žiadúci.

„Keď sa pozrieme na minulý rok, Tesla musela niekoľkokrát znížiť čínsku cenu, lebo čínski konkurenti tlačili. Samozrejme, otázka, ktorú si Európska únia kladie, je, či ide potom o férovú súťaž,“ priblížil Dudáš.

Alexander Matušek však reagoval, že aj v Európe sú automobilky alebo investície podporované štátmi. „Už je jedno či automobily alebo baterky, je to tiež podpora. Každý si v tom hľadá nejaké východisko,“ dodal.

Politici by preto podľa odborníkov mali vytvoriť podporný rámec, ktorý posilní európsky automobilový priemysel.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika