Na hlavný obsah

Slovensko má vyškolených osem pilotov, ktorí sú pripravení pilotovať stíhačky F-16: Musia zvládnuť aj vzdušné súboje

Výcvikom prešli v Spojených štátoch.

Slovensko má vyškolených osem pilotov, ktorí sú pripravení pilotovať stíhačky F-16: Musia zvládnuť aj vzdušné súboje
Ilustračná snímka pilotov. Foto: RTVS

Slovensko má vyškolených osem pilotov, ktorí sú pripravení pilotovať stíhačky F-16. Pre RTVS to povedal náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl Daniel Zmeko. Výcvikom prešli v Spojených štátoch.

Prvé dve stíhačky by mali priletieť v lete aj s našimi pilotmi. Slovensko si objednalo stroje ešte v roku 2018. Prvých osem je vyškolených, ďalších desať vo výcviku. Slovenskí piloti sa učia ovládať stíhačky F-16 v americkej Arizone.

„To lietadlo je výkonné, čiže je to aj fyzicky náročné, sú tam obrovské preťaženia a dynamika letu je veľmi rýchla, veci sa dejú veľmi rýchlo. Hlavnú časť tréningu majú piloti za sebou, no tým sa výcvik ešte nekončí,“ opisuje pilot Lukáš Kúdela.

Slovenským pilotom, ktorí sú pripravení pilotovať stíhačky F-16 sa v Správach RTVS venoval redaktor Andrej Bálint:

„Po tom, čo sa naučili základy ovládania F-16 block 50/52 na ktorom cvičili, tak teraz musia urobiť kompletné preškolenie na block 70, pretože tá avionika a zbraňové systémy sú natoľko náročné, že budú musieť byť na to to plnohodnotne vyškolení,“ hovorí náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Daniel Zmeko.

„Keď už je takýto výcvik hotový, tak máme hotového pilota, ale nemá žiadne letové skúsenosti. Musí prísť ešte ďalší zdokonaľovací výcvik, ktorý je výcvik na kombat, ale aj na ďalšie krízové situácie. Musí byť schopný viesť aj vzdušné súboje,“ vysvetlil generál vo výslužbe Pavel Macko.

Najvyššiu úroveň dosiahli zatiaľ dvaja

Najvyššiu úroveň pripravenosti na plnenie úloh ochrany vzdušného priestoru zatiaľ dosiahli dvaja piloti.

„Rozmýšľame nad tým, že v rámci zníženia nákladov výcviku časť kapacity, ktorú máme do doby vyškolenia všetkých pilotov, by sme nechali ešte v Arizone v základni, aby sa chlapci školili na našej technike, čo nám bude v zásade znižovať náklady,“ skonštatoval Zmeko.

Až do dodania stíhačiek na Slovensko si piloti budú udržiavať kvalifikáciu pravidelnými skúšobnými letmi.

„Do bojovej pohotovosti ich zaradia až vtedy, keď ich budeme mať dostatok, minimálne štyri, ale optimálne aspoň 6-8 strojov. Aby sme vedeli dlhodobo udržiavať rotáciu jednotlivých posádok,“ ozrejmil Macko.

Dovtedy budú ochranu nášho vzdušného priestoru aj naďalej zabezpečovať spojenecké stíhačky z Poľska, Maďarska a Česka.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko