So zvýšenou daňou za sladené nápoje, ktorá má platiť od budúceho roka, nesúhlasia takmer dve tretiny Slovákov. Vyplýva to z prieskumu agentúry NMS Market Research. Prebiehal od 9. do 13. mája na vzorke 1 020 respondentov starších ako 18 rokov.
„Podľa všetkého tento názor súvisí skôr so spôsobom života ako s politickými preferenciami. Viac proti zvýšenej dani za sladené nápoje sú mladšie generácie alebo ľudia s nižším vzdelaním. Rozdiely medzi sympatizantmi vládnej koalície a opozície síce v dátach vidíme, no nie sú štatisticky významné,“ povedala marketingová a komunikačná manažérka NMS Denisa Lakatošová.
Väčšina ľudí je proti zvyšovaniu tejto dane a nechce si za sladené nápoje priplatiť. Nesúhlas v prieskume vyjadrilo 64 percent Slovákov. Okrem jogurtových a mliečnych nápojov sú ľudia najviac nespokojní so zdražovaním džúsov, tvorí ich až 75 percent.
Ďalej nasledujú ochutené minerálne vody, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú. S ich zdražovaním je nespokojných 68 percent ľudí. Opačný prípad tvoria kolové nápoje, kde s ich zvýšenou daňou súhlasí 43 percent Slovákov.
Zvýšenej spotrebnej dani mliečne a jogurtové nápoje, výživové drinky pre športovcov či rastlinné mlieka podliehať nebudú. Tieto nápoje si podľa prieskumu kupuje až tretina Slovákov. Z toho 38 percent si ich kupuje pre zdravotné obmedzenia seba či iného člena rodiny. Ďalších 33 percent pre ďalšie zdravotné benefity, ako je napríklad nižší obsah tukov.
„Ak to prepočítame na celú populáciu, zistíme, že takmer štvrtina populácie si kupuje rastlinné mlieka s úmyslom vyhnúť sa zdravotným komplikáciám a s cieľom zdravšieho spôsobu života. Ich vyňatie zo zoznamu nápojov, ktorých sa bude zdražovanie týkať, je dobrá správa, nakoľko už aj v súčasnosti nákup rastlinných alternatív mlieka výrazne zasahuje do rozpočtu nejednej slovenskej domácnosti,“ doplnila Lakatošová.