Na hlavný obsah

Eurokomisia hrozí zavádzaním ciel na čínske elektromobily. Peking sa bude brániť

Podľa EK majú neférovú podporu.

Eurokomisia hrozí zavádzaním ciel na čínske elektromobily. Peking sa bude brániť
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Európska komisia (EK) hrozí, že zavedie clá na čínske elektromobily. Tvrdí, že Peking poskytuje tamojším automobilkám neférovú podporu, čím umelo zlacňuje ich výrobu. Ak od tohto neupustí, už od 4. júla by Únia zaviedla clá. Čína sa bude brániť.

Autá od čínskych výrobcov si môžete kúpiť aj za 21-tisíc eur. Európske automobilky takejto cene nedokážu konkurovať. Eurokomisia preto podozrieva Čínu z toho, že nekalo podporuje ich automobilky.

„Komisia dnes zverejnila výšku predbežných vyrovnávacích ciel, ktoré by uložila na dovoz batériových elektrických vozidiel z Číny. Ak by diskusie s čínskymi orgánmi neviedli k účinnému riešeniu, tieto dočasné vyrovnávacie clá by sa zaviedli vo forme, o ktorej rozhodnú colné orgány v každom členskom štáte,“ píše EK v stanovisku.

Hrozbe EK zaviesť clá na čínske elektromobily sa v reportáži v relácii Správy RTVS venoval redaktor Boris Novotňák:

Nové clá by mali začať platiť od 4 júla. Najvyššie clo, až 38 percent, zaplatia výrobcovia, ktorí nespolupracujú pri vyšetrovaní komisie. Tá sa snaží zistiť, do akej miery Peking podporuje výrobu tamojších automobilov. Oveľa vyššiu až 100-percentnú daň už zaviedli Spojené štáty. Peking obvinenia odmieta.

„Toto konanie Európskej únie je typickým aktom protekcionizmu a ignoruje pravidlá svetovej obchodnej organizácie. Vyzývame Európsku komisiu, aby napravila toto nesprávne rozhodnutie,“ vyjadril sa hovorca ministerstva zahraničných vecí Číny Lin Jian.

Volvo pod tlakom

Pod tlak sa dostane aj majiteľ automobilky Volvo, Čínska firma Geely, ktorej produkty majú byť zaťažené clom vo výške 20 percent. Automobilka už dávnejšie oznámila presun výroby elektroáut do Európy.

„Vplyv na našu automobilku budeme vedieť posúdiť akonáhle budú známe závery vyšetrovania a detaily zavedených ciel,“ uviedlo Volvo v stanovisku.

Európski výrobcovia sú pri zavádzaní ciel opatrní. Radi by sa vyhli prípadných odvetným opatreniam zo strany Číny. „Európsky automobilový priemysel je zásadne proti uzatváraniu sa a podporuje otvorenú ekonomiku a zdravú hospodársku súťaž,“ povedal generálny sekretár ZAP Viktor Marušák.

Podľa analytika Martina Hudcovského nariadenie pomôže našim automobilkám získať čas, aby sa dokázali udržať na trhu. Zväz automobilového priemyslu zároveň poukazuje na to, že pôvodné čínske značky dodávajú na európsky trh len osem percent elektromobilov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika