Na hlavný obsah

Keď zlyhá rušňovodič, vlak by mal zastaviť bezpečnostný systém. Na Slovensku ho má však len jedna trať

Zabezpečenie systému je finančne náročné.

Keď zlyhá rušňovodič, vlak by mal zastaviť bezpečnostný systém. Na Slovensku ho má však len jedna trať
Ilustračná snímka vlaku, Foto: RTVS

Nehoda v Pardubiciach ukázala, že modernejšie systémy by teoreticky mohli obmedziť chyby pri jazde vlaku. Trate sú aj dnes zabezpečené signalizáciou rôznych druhov a železnica je najbezpečnejšia pozemná doprava.

Takzvaný Európsky zabezpečovač ide ďalej a je akýmsi autopilotom. Má byť kompatibilný v Európskej únii. Zjednodušene funguje tak, že snímače na koľajách zaznamenávajú jazdu vlaku, a prenášajú signály do rušňa.

Aj pri vzdialenejšej červenej na návestidle systém môže vlak automaticky zastaviť. Slovensko má systém ETCS len na koridore Bratislava-Žilina. Buduje sa aj v Česku. Je však finančne náročný.

Bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku sa v Správach RTVS venoval redaktor Timotej Pisch:

Keď zlyhá ľudský faktor a vlak vojde na červenú do stanice, zasiahnuť by mal bezpečnostný systém, ktorý automaticky zastaví vlak a zabráni zrážke. „Treba povedať, že na Slovensku nie sú všetky križovatky chránené takýmito automatickými zabezpečovacími systémami,“ upozorňuje generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz.

„Jediná trať, na ktorej ETCS na Slovensku funguje ako-tak, je koridorová trať z Bratislavy do Žiliny, inde to nie je nikde,“ hovorí odborník na železničnú dopravu Jiří Kubáček.

Drahý systém

Problémom je najmä cena. Takýmto systémom musí byť vybavená trať aj samotný rušeň. „Ten systém je pomerne dosť drahý, výbava jedného rušňa je dnes vyše pol milióna eur. To znamená, že to bude chvíľu trvať,“ skonštatoval Kubáček.

„Na Slovensku sa, bohužiaľ, v poslednej dobe deje pri modernizácii práve opačný trend, že sa to zabezpečenie znižuje. Montujú takzvané automatické radlá, ale závisí to naozaj už len na ľudskom faktore. Keď rušeň nemá systém ETCS a nemá ho ani trať, tak keď neubrzdí rušňovodič, neubrzdí ho už nič,“ vyhlásil ýkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov SK Patrik Benka.

Bezpečnosti slovenskej železničnej dopravy neprispieva ani zlý stav koľajníc. V investíciách do tratí zaostávame. „Dlhodobo Česi v štatistikách vykazujú asi o 20 percent vyššie investičné náklady na stavebný kilometer trate. To je dobré porovnávacie kritérium, radovo je to v stovkách miliónov eur, možno miliardy,“ vyhlásil Kubáček.

V roku 2023 sa na Slovensku vykoľajilo 22 vlakov. Aj napriek tomu je železničná doprava výrazne bezpečnejšia ako cestná.

„Takmer každý deň zomrie na slovenských cestách nejaký účastník cestnej premávky. Na železniciach od začiatku samostatnej Slovenskej republiky a železníc samostatných, nezahynul jeden jediný cestujúci,“ zdôraznil prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska Ján Biznár.

Na možnosti zaistenia vyššej bezpečnosti na našich tratiach sme sa pýtali aj Železníc Slovenskej republiky. Do uzávierky reportáže však nereagovali.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko