Na hlavný obsah

Kontroverzná prestavba nábreží v Bratislave má dohru: Rezort dopravy bude zasahovať do organizácie dopravy v mestách

Z návrhu zákona napokon vypadla najspornejšia časť.

Kontroverzná prestavba nábreží v Bratislave má dohru: Rezort dopravy bude zasahovať do organizácie dopravy v mestách
Ministerstvo dopravy bude môcť zasahovať do organizácie dopravy v mestách. Foto: RTVS

Ministerstvo dopravy bude môcť zasahovať do organizácie dopravy v mestách. Z návrhu cestného zákona napokon vypadla najspornejšia časť. Obce nebudú musieť hlásiť ministerstvu dopravy každú zmenu.

Pôvodný návrh prikazoval obciam a mestám, aby každú zamýšľanú zmenu na cestách hlásili ministerstvu. Nesúhlasilo s tým ani Združenie miest a obcí Slovenska.

„Vraciame do hry to, že je potrebné, aby sa k dopravnému značeniu vyjadroval okresný dopravný inšpektorát, ktorý má v pôsobnosti daný úsek komunikácie v danom regióne a v danom meste,“ uviedol predseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Božik.

Zásahom ministerstva do organizácie dopravy v mestách sa v reportáži v Správach RTVS venoval redaktor Oliver Remiaš:

Odborný dozor nad rôznymi typmi ciest vykonávajú úrady, ktoré ich majú v správe. Po novom bude môcť ministerstvo dopravy robiť dozor aj nad cestami, ktoré mu doteraz nepatrili. Novela cestného zákona nazývaná aj Lex Vajanského vznikla po kontroverznej prestavbe časti štvorprúdovej cesty na Vajanského nábreží v Bratislave.

Podmienky zásahu

„Umožňuje ministerstvu dopravy zasiahnuť vtedy, ak starostovia alebo primátori miest a obcí urobia také opatrenie na miestnych komunikáciách, ktoré ohrozujú bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky,“ povedal minister dopravy SR Jozef Ráž (nom. Smer-SD) o zmysle legislatívnej zmeny.

„Pri výkone štátneho odborného dozoru, ktorý je zákonom jasne definovaný, sa plynulosť nijak neposudzuje, hoci to tak ministerstvo komunikuje,“ reagoval prezident o. z. Cyklokoalícia Dan Kollár.

Pri hlasovaní v parlamente sa Progresívne Slovensko aj Sloboda a Solidarita zdržali. Za naopak hlasovalo KDH. Najsilnejšie opozičné hnutie vidí v zákone viacero problémov.

„Samosprávy si často berú na výstavbu takýchto komunikácií aj financie z eurofondov. Teraz si predstavte situáciu, že ministerstvo si povie, že toto podľa nich nie je v poriadku a bude ukladať pokuty neustále, ale zároveň tá obec nemôže ten projekt zmeniť, lebo by dostala pokutu z Európskej únie,“ poslankyňa NR SR Dana Kleinert (PS).

„Neplatí to, že vlastník cestnej komunikácie si môže robiť čo chce. Dokonca sú aj krajiny, kde máte súkromné cesty. Súkromné cesty a ani tam si nemôže súkromník osadzovať dopravné značenie ako sa mu páči. Lebo vždycky tá cestná komunikácia nadväzuje na inú cestnú komunikáciu,“ upozornil riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Zákon o cestnej premávke začne platiť prvého augusta.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko