Na hlavný obsah

Na cestách by mohli jazdiť väčšie a ťažšie kamióny. Slovenská infraštruktúra na to nie je pripravená, varujú kritici

Podľa železničiarov je kľúčom k efektívnej doprave kombinácia vlakov a nákladných áut.

Na cestách by mohli jazdiť väčšie a ťažšie kamióny. Slovenská infraštruktúra na to nie je pripravená, varujú kritici
Ilustračná snímka. Foto: RTVS

Na cestách by sme mohli stretávať väčšie a ťažšie kamióny. Kritici nariadenia sa obávajú, že slovenská infraštruktúra na to nie je pripravená. Podľa železničiarov je kľúčom k efektívnej doprave kombinácia vlakov a nákladných áut. Na Slovensku už existujú takéto terminály. Väčšie zapojenie železnice chce aj nová automobilka pri Košiciach.

V roku 2035 začne v Európskej únii platiť zákaz predaja nákladných áut so spaľovacím motorom. Elektrické kamióny sú však pre batérie ťažšie, odviezli by menej nákladu.

Európsky parlament preto v marci schválil nariadenie, ktorým hmotnostný limit zvýšil. Do roku 2035 by mohli byť ťažšie aj dieselové kamióny.

Diskusii o ťažších kamiónoch sa v Správach RTVS venoval redaktor Oliver Remiaš:

„Apelujeme aj na Európsku úniu prostredníctvom ministerstva dopravy, aby sa to naozaj týkalo iba elektrických kamiónov, pretože akonáhle to dovolíme aj dieselovým kamiónom, tak to bude znamenať odklon od hlavného smeru. Dostanú sa nám ťažšie, viacej naložené kamióny na cestu,“ hovorí generálny sekretár Asociácie priemyselných zväzov a dopravy Andrej Lasz.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že smernica môže mať zásadný vplyv na dopravcov. „Rokovania o tejto smernici však naďalej prebiehajú a v tejto chvíli nevieme, ako bude vyzerať jej finálne znenie,“ uviedla hovorkyňa Ministerstva dopravy SR Petra Poláčiková.

Spolupráca medzi vlakovou a kamiónovou dopravou

Desaťpercentné zvýšenie hmotnosti by na Slovensku teoreticky ušetrilo automobilovým dopravcom dvetisíc nákladných áut. O to viac by však dostali zabrať cesty.

„Niekde sú zákazy pre kamióny, takže to nemá význam sa o tom baviť. Pokiaľ môžu ísť na cestnú sieť ťažšie vozidlá s alternatívnymi pohonmi a elektroautá, tak nevidím dôvod, aby tam nemohli ísť dieselové autá,“ myslí si hovorca združenia dopravcov ČESMAD Roman Kment.

Preprava tovarov by podľa železničiarov bola efektívnejšia, ak by do procesu boli viac zapojené vlaky. Nedostanú sa však všade. „Dobrou súčasťou riešenia kombinovanej dopravy je rozvoz tovaru z terminálov. Na to sú vhodné už aj elektrické vozidlá,“ vyhlásil prezident Asociácie železničných dopravcov Slovenska Ján Biznár.

V termináloch, teda prekladiskách, kontajnery preložia z vlaku na kamióny a opačne. Jedno z takých prekladísk je v Dunajskej Strede. Denne tu vyložia a naložia desať vlakov. Lepšiemu prepojeniu železničnej a cestnej dopravy by podľa železničiarov pomohli najmä investície do tratí.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko