Na hlavný obsah

Otázniky okolo tragickej zrážky vlaku s autobusom: Hovoriť o zlyhaní ľudského faktoru je podľa niektorých predčasné

Ministerstvo dopravy chce tragickú udalosť riadne prešetriť.

Otázniky okolo tragickej zrážky vlaku s autobusom: Hovoriť o zlyhaní ľudského faktoru je podľa niektorých predčasné
Okrem vyšetrovacích zložiek z rezortu dopravy či železničiarov udalosť vyšetruje aj polícia. Foto: TASR/Henrich Mišovič

V prípade tragickej zrážky vlaku s autobusom pri Nových Zámkoch je podľa názorov niektorých odborníkov predčasné hovoriť, že zlyhal ľudský faktor. Hoci minister dopravy naznačil, že išlo o individuálne zlyhanie, dôležité je podľa nich počkať na závery vyšetrovania.

Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru-SD) povedal, že po nehode vylúčili technické a systémové zlyhanie.

„Všetko fungovalo tak, ako malo, a išlo naozaj len pravdepodobne teda len o individuálne zlyhanie ľudského faktora,“ vyhlásil minister dopravy.

Tragickej nehode vlaku a autobusu sa v reportáži v Správach RTVS venovala redaktorka Karolína Janičíková:

Podľa podpredsedu Republikovej rady Odborovej asociácie výpravcov a dispečerov je o tom ešte predčasné hovoriť, keďže prevádzku, ako aj bezpečnosť na trati zabezpečujú viaceré faktory, ktoré musia vyšetrovacie tímy preveriť.

Pátranie po chybe

„Ešte stále nevieme, či zlyhala technika. Alebo zlyhal ľudský faktor, takže ja by som nešpekuloval. Musíme si počkať na záver vyšetrovania,“ vyjadril sa podpredseda odborovej asociácie výpravcov a dispečerov Matej Ferencei.

Zároveň vysvetlil, že v prípade výluky musia výpravcovia a dispečeri zaviesť dopravné opatrenia tak, aby sa na daný uzatvorený úsek nedostal vlak.

„Na počítači si on tú koľaj označí. Zavedie tam výluku a vďaka tomuto zariadenie už tam nedovolí postaviť tu príslušnú cestu. Pustiť vlak na zariadení, aký je jej Nových Zámkoch, kde sú tlačítka, sa tie tlačítka fyzicky zakryjú,“ priblížil Ferencei.

„To, že to došlo k tej ľudskej chybe, to je v štádiu šetrenia, ale po technickej stránke to malo byť zabezpečené viacnásobne,“ upozornil dopravný analytik Jozef Drahovský.

Okrem vyšetrovacích zložiek z rezortu dopravy či železničiarov udalosť vyšetruje aj polícia.

Polícia v Nových Zámkoch začala v danej veci trestné stíhanie za zločin všeobecného ohrozenia v súbehu s prečinom usmrtenie a ublíženie na zdraví.

Železničiari hovoria, že problém vzniká už pri príčinách výluk. Dlhodobo upozorňujú, že pri viacerých úsekoch tratí sú stromy, ktoré takmer pravidelne pri silných búrkach padajú na koľajiská. Na riešenia však podľa nich chýbajú peniaze a personál.

„Nemáme peniaze na to, aby sme tie stromy mohli rúbať x rokov. Máme problémy s legislatívou, pretože od 10 alebo 15 cm hrúbky kmeňa sa to už nepovažuje za náletovú drevinu. To znamená, že si musíte pre každý jeden strom pýtať povolenie,“ vysvetlil Ferencei.

Ministerstvo dopravy chce tragickú udalosť riadne prešetriť a do budúcnosti zamedziť podobným tragédiám.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko