Na hlavný obsah

Slováci chcú domáce potraviny, tých je však na pultoch menej než polovica. Potravinári z toho vinia štát

Existujúca pomoc nestačí.

Slováci chcú domáce potraviny, tých je však na pultoch menej než polovica. Potravinári z toho vinia štát
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Slovenskí zákazníci majú záujem o domáce potraviny. Na pultoch ich je však menej ako polovica z celej ponuky. V susednom Česku je to až 60 percent. Spracovatelia potravín tvrdia, že potrebujú podporu od štátu, aby túto bilanciu zmenili. Existujúca pomoc nestačí. Potravinári nevedia konkurovať dovozu zo zahraničia.

Na pultoch obchodov je menej než polovica výrobkov od domácich potravinárov. Tí nedokážu konkurovať lacnému, zahraničnému dovozu.

Nedostatku slovenských produktov na pultoch obchodov sa v reportáži pre Správy RTVS venoval redaktor Erik Adamson:

„Nejakú šunku, naše ovocie, hlavne paradajky a chlieb,“ vyjadrila sa do ankety jedna z nakupujúcich. Orientuje sa pritom podľa informácie na obale, že ide o slovenský produkt. „Kvalitu treba kupovať, nie na cenu hľadieť,“ zdôraznil ďalší z nakupujúcich do ankety.

Reťazcom ide o cenu

Väčšina reťazcov pred kvalitou uprednostňuje cenu. Podľa Potravinárskej komory Slovenska ide o marketingový ťah.

„Pustíte si reklamy a propagácie obchodných sietí, proaktívne informujú o nových slovenských dodávateľoch, nových regáloch so slovenskými potravinami. Avšak reálne na pultoch obchodných reťazcov sa to prejavuje vo veľmi malej miere,“ upozornil člen predstavenstva Potravinárskej komory Slovenska Branislav Cvik.

Potravinári vinia štát, že nemá záujem podporovať spracovateľský priemysel.

„Je nevyhnutné, aby Slovenská republika začala pracovať na skutočnej podpore spracovateľského priemyslu na Slovensku. Musíme si položiť otázku, či cieľom tejto štátnej pomoci je zabezpečiť, aby sa na Slovensku vyrábali kvalitné a zdravé potraviny a predložiť ich spotrebiteľovi na pulty obchodov,“ zdôraznil prezident Potravinárskej komory Slovenska Daniel Poturnay.

Značka kvality potravín

Na Slovensku už existuje forma propagácie domácich výrobkov. Od roku 2004 môžu výrobcovia získať certifikát „Značka kvality“.

„Bohužiaľ, táto značka kvality nie je nejakým spôsobom záväzná vo vzťahu k tomu, aby obchodníci primárne uprednostňovali tie slovenské potraviny,“ uviedla hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Jana Holéciová.

Ani takto ocenené potraviny nedokážu konkurovať lacnejším zahraničným potravinám. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka chce potravinárom pomôcť. No až na budúci rok.

„My vypracovávame jednak marketingovú, ale vypracovávame veľkú investičnú schému pomoci pre potravinárov. Pracujeme na tom, tento rok by sme to chceli mať, takže poviem, že ak sa nám to podarí, už aj schválené. A vlastne potom už len nájsť finančné prostriedky v štátnom rozpočte,“ informoval minister pôdohospodárstva Richard Takáč (Smer-SD).

Akúkoľvek pomoc podľa ministra pôdohospodárstva, musí štát dohodnúť v Bruseli.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika