Na sociálnych médiách možno byť rovnako závislý ako na tabaku. Americký lekár prišiel s nápadom zaviesť pri otvorení sociálnych sietí rovnaké upozornenia, aké sú na cigaretách. Reaguje tak na stále rastúcu závislosť mladých ľudí na internete.
Fajčenie môže zabíjať. Upcháva tepny, poškodzuje zuby, spôsobuje infarkt. Podobné hrozby dnes podľa doktora Viveka Murthyho prináša aj nadmerné používanie sociálnych sietí. Najmä mladí ľudia môžu trpieť depresiami a úzkosťami. Psychológovia vysvetľujú prečo.
„Jedenásť až 13-roční ešte nevedia rozmýšľať tak ako dospelí. Ich kontrola impulzov je slabá. A preto je na nás dospelých, aby sme im vysvetlili, prečo pre ne sociálne médiá nemusia byť vždy dobré,“ tvrdí profesorka humanitných vied Michelle Burkeová.
Závislosti na sociálnych sieťach sa v Správach RTVS venovala redaktorka Tamara Michalková:
Nové varovania po každom kliknutí na ikonu obľúbenej aplikácie by mohli byť krokom vpred k obmedzeniu závislosti. Dôkazy z tabakových štúdií ukazujú, že varovné upozornenia na výrobkoch majú vplyv na zmenu správania ľudí.
„Myslím si, že toto odporúčanie je dobrý nápad. Je to prvý krok vpred. Na takéto politické rozhodnutia však potrebujeme silnú komunitu, aby sme mohli prísť s kvalitnými riešeniami,“ myslí si psychiater Robert Marvin.
Zakázané ovocie chutí lepšie
Rodičia sa obávajú, že by striktnejšie varovania v deťoch vzbudili naopak ešte väčší záujem o internet. Ako sa hovorí, zakázané ovocie chutí lepšie.
„Neviem, či by to dokázalo naše deti od používania sociálnych sietí úplne odradiť. Ale rodičia by vďaka tomu dostali do rúk argument, prečo môžu byť sociálne siete škodlivé,“ uviedla mam Carrie Goldmanová.
V New Yorku podpísala guvernérka nový návrh zákona, ktorý by mal chrániť deti pred nevhodnými reklamami. Na niektoré internetové stránky budú potrebovať súhlas rodičov.
„Nepotrebujem, aby mi niekto hovoril, že sme v kríze. Vidím to na vlastné oči. Nie sme však bezmocní a vieme nájsť riešenia aj v ťažkých situáciách,“ vyhlásil guvernérka štátu New York Kathy Hochulová.
Šesť najväčších sociálnych platforiem minulý rok vygenerovalo z reklamy pre neplnoletých 11 miliárd dolárov. Časť zo zisku investujú aj do ochrany maloletých. Používajú rôzne algoritmy, aby bol dopad na psychické zdravie detí čo najmenší.