Na hlavný obsah

Stredoškoláci nevedia, čo chcú po škole robiť. Nemajú záujem pracovať v oblasti, ktorú vyštudovali

Pomôcť mladým môže kariérny poradca.

Stredoškoláci nevedia, čo chcú po škole robiť. Nemajú záujem pracovať v oblasti, ktorú vyštudovali

Až 81 percent stredoškolákov nevie, čo bude robiť po skončení školy. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu. Nemajú záujem pracovať v oblasti, ktorú vyštudovali. Problémom sú najmä menšie školy s malým počtom odborov. Pomôcť mladým môže kariérny poradca.

Väčšina maturantov neplánuje pracovať v odbore, ktorý študovali. „Mnohí študenti svoje rozhodnutie o kariére jednak odkladajú na neskôr. Druhá vec je, že rozhodnutie o štúdiu, o strednej alebo aj vysokej škole, nechali na rozhodnutie iných, možno svojich rodičov, priateľov kamarátov, s ktorými sa radili,“ spresnil výkonny riaditeľ Schreiber Group Martin Miklánek.

Miklánek odporúča mladým ľuďom ísť za kariérnym poradcom. Ten im pomôže zistiť, v čom sú dobrí, a zorientuje ich na pracovnom trhu. Niektoré školy študentom podobné služby poskytujú.

Budúcnosti maturantov sa v relácii Správy :24 venovala redaktorka RTVS Miriam Čerešníková:

„Naozaj sa snažíme už počas toho štúdia to vyčistiť a povedať, toto asi nie je pre teba parketa. Máme výchovných poradcov, máme kariérnych poradcov. A snažíme sa už v tej dobe, aby to dieťa nebolo nešťastné potom v živote a nehľadalo sa,“ uviedol riaditeľ strednej školy umeleckého priemyslu Milan Búci.

„My s nimi pracujeme aj čo sa týka psychologického poradenstva. Sprostredkúvame im kontakty s bývalými žiakmi, ktorí sú na vysokých školách, prichádzajú a rozprávajú o svojich skúsenostiach,“ priblížil riaditeľ Gymnázia Bilíková Daniel Kasala.

Študenti nemajú toľko možností

Viceprezident Republikovej únie zamestnávateľov Mário Lelovský vidí problém najmä vo veľkosti škôl. Menšie školy majú málo odborov a študenti tak nemajú toľko možností.

„Ak sa mu ten odbor nepáči alebo mu nevyhovuje, tak nemá možnosť zmeny, pretože maximálne môže ísť do príbuzného odboru na tej danej škole. Zmeniť školu je zložité,“ myslí si Lelovský.

Riešením sú podľa neho veľké školy s desiatkami odborov. „Žiak by sa v prvom ročníku možno aj v druhom ročníku oboznamoval ako s technickými odbormi, humanitnými odbormi možno s kultúrnymi, so športom a podobne a mal by priestor,“ dodal.

Riaditelia aj odborníci sa zhodli, že je dôležité, aby sa rodičia s deťmi otvorene rozprávali o tom, čo ich baví, zaujíma a v čom sú dobrí.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko