Na hlavný obsah

Najviac mladých skúsilo cigarety na Slovensku, ukázal prieskum v rámci Európy. Tabaková reklama podľa psychiatrov cieli na deti

Závislosť sa ťažšie lieči u mladých ľudí.

Najviac mladých skúsilo cigarety na Slovensku, ukázal prieskum v rámci Európy. Tabaková reklama podľa psychiatrov cieli na deti
Ilustračná snímka cigarety. Foto: STVR

Tabakový a nikotínový priemysel cielia svoju reklamu na deti a mladých. Tvrdia to psychiatri. Odporúčajú, aby sa s deťmi o škodlivosti fajčenia rozprávalo už na prvom stupni základných škôl. Podľa prieskumu agentúry ESPAD, Slovensko je v rámci Európy krajinou, v ktorej najviac mladých skúsilo cigarety.

Vyše 90 percent závislostí od cigariet sa začína v detskom veku. Na Slovensku má s nimi skúsenosť viac ako polovica 16-ročných. Podľa odborníkov sa s nimi pracuje ťažšie, keď sú už závislé.

„Keď prídu dospelí, napríklad štyridsiatnik keď príde, tak on chce sa liečiť. Takže spolupracuje, snaží sa s tým niečo robiť. Tie deti neprichádzajú samé od seba, ale je tam tlak rodiny. A priznať si tú závislosť je niekedy ťažké v ich prípade,“ vysvetlil psychológ z Centra pre liečbu drogových závislostí Boris Rášo.

Reportáž o deťoch a fajčení pripravila do Správ RTVS redaktorka Natália Dvoranová:

Mám dieťa, pristihnem ho fajčiť, nepomáha, že mu dohováram. Kedy je tá hranica, že zoberiem ho psychológovi? „Hneď,“ odpovedá riaditeľ Centra pre liečbu drogových závislostí Ľubomír Okruhlica.

„Ak je to opakovane, tak ísť za tým psychológom, najlepšie školským psychológom alebo iným poradenským. Nepovažujú to za tak závažné ako napríklad drogy alebo alkohol, takže nevenuje tomu často ten rodič ani toľko úsilia, keď by ešte mohol to stopnúť,“ priblížil Okruhlica.

Tabakový a nikotínový priemysel lákajú mladých na fajčenie najčastejšie ochucovaním alebo rôznymi vôňami produktov. Podľa odborníkov by väčšinu od užívania odradilo, ak by páchli po tabaku.

Cukríkové príchute

„Tie vône napríklad ovocné alebo príchute cukríkové sú veľmi atraktívne pre mladých ľudí a maskuje to takú tú pachuť toho nikotínu. Takisto sú atraktívne dizajnom, farbou, veľkosťou,“ vysvetlil Boris Rášo.

Na rozdiel od klasických cigariet, ktorých užívanie rodič spozoruje často už podľa zápachu, ich alternatívy je náročnejšie rozoznať. Zástupca piatich najväčších výrobcov a dovozcov tabakových výrobkov tvrdí, že reklamu priamo na deti necielia.

„Môžem jednoznačne v mene našich členov povedať, že takéto praktiky, čo vídame, čo sa týka aj balenia do obalov, ktoré pripomína cukríky, sú absolútne za čiarou a toto by nemalo byť akceptované ani štátom,“ zdôraznil výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky Ľubomír Tuchscher.

Každá forma, ktorá prispeje k znižovaniu miery fajčenia u mladistvých, je vítaná a rezort sa ňou bude zaoberať, ako by sa dala pretaviť do praxe, znie stanovisko Ministerstva zdravotníctva.

Aby sa počet detí závislých od nikotínu znížil, Úrad verejného zdravotníctva robí priebežne počas roka osvetové aktivity na prevenciu.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko