Vedci vyzývajú vládu, aby na rokovania s WHO nominovala odborníka. Vyjadril sa aj prezident Pellegrini

Sú znepokojení nad dištancovaním sa od nových zdravotníckych predpisov.

Budova WHO. Foto: RTVS

Vedci a odborníci z iniciatívy Veda pomáha prišli s výzvou vláde. Nástoja na tom, aby rešpektovala vedecké poznatky o zdraví. A tiež aby na rokovania so Svetovou zdravotníckou organizáciou nominovala odborníka z oblasti epidemiológie. Petíciu podporilo vyše 2 400 ľudí. Ministerka zdravotníctva vo štvrtok (20. 6.) spochybňovanie pandémie odmietla.

Odborníci z oblasti epidemiológie, molekulárnej biológie a imunológie, virológie, matematiky či infektológie vláde adresujú výzvu, v ktorej vyjadrujú znepokojenie nad dištancovaním sa Slovenska od nových zdravotníckych predpisov WHO.

„V prípade, že sa znovu objaví nejaká pandémia, čo je dosť pravdepodobné, že sa môže objaviť, tak myslím, že nám hrozí naozaj veľké riziko, že nebude spravovaná a manažovaná tak, ako by mala,“ vyhlásil molekulárny imunológ zo Slovenskej akadémie vied (SAV) Vladimír Leksa.

Odborníci vláde odkazujú, že akceptovanie iného názoru nemôže byť zamieňané s popieraním vedeckých poznatkov. Vyzývajú, aby Slovensko na rokovaniach s WHO zastupoval odborník pre epidemiológiu.

Odkazu vedcov a odborníkov vláde sa v Správach RTVS venovala Veronika Čokinová:

„Aby v takýchto výsostne odborných otázkach Slovensko reprezentovalo na medzinárodnej pôde, ako je WHO, naozaj odborník v danom odbore. Myslím si, že Slovensko má takýchto odborníkov a ten človek, ktorý nás tam zastupuje v súčasnosti, nemá za sebou tú históriu,“ uviedol virológ z Biomedicínskeho centra SAV Boris Klempa.

Ministerka to vidí inak

Reagujú tým aj na vyjadrenie vládneho splnomocnenca, ktorý na stredajšom zdravotníckom výbore vyhlásil, že pandémia na Slovensku nebola. Ministerka zdravotníctva to vidí inak.

„Je mi nesmierne ľúto 20-tisíc nevynútených obetí pandémie na SVK. Trváme na tom, aby bola vyšetrená orgánmi činnými v trestnom konaní konkrétna zodpovednosť osôb, ktoré boj proti Covidu na SVK riadili. Akékoľvek spochybňovanie pandémie je neúctou k ich pozostalým,“ povedala ministerka zdravotníctva SR Zuzana Dolinková (Hlas-SD).

Peter Kotlár si napriek kritike za svojimi slovami stojí. „Parametre, ktoré budeme znovu nastavovať na Slovensku, verím, že sa to podarí, nedokazujú, že spĺňali definíciu pandémie, ale len epidémie veľkého rozsahu. Na druhej strane, ak sa zistí, že vírus bol umelo vytvorený, nešlo o pandémiu, ale o akt bioterorizmu,“ vyhlásil poslanec NR SR a splnomocnenec vlády Peter Kotlár (SNS).

Prezident Peter Pellegrini na sociálnej sieti pripomenul, že 6. marec je pamätným dňom obetí pandémie Covidu-19 a tak k tomu aj pristupuje.

Nové v rubrike Slovensko