So začiatkom leta narástol aj počet meškajúcich letov. Oneskorenie naberajú najmä letecké spojenia nad Európou, pričom najväčšie problémy vznikajú pri linkách do Turecka.
Oneskorené prílety aj odlety eviduje aj bratislavské letisko Milana Rastislava Štefánika alebo pražské letisko Václava Havla. Dôvodom je preťaženie vzdušného priestoru, zlé počasie a nedostatok zamestnancov aerolínii.
Ak cestujete lietadlom, pripravte sa na meškanie – odkazujú aerolinky cestujúcim. Keďže v mnohých častiach Európy nie je ideálne počasie na lety, niektoré krajiny zaviedli obmedzenia.
Meškajúcim letom sa v relácii Rádiožurnál v Rádiu Slovensko venovala redaktorka RTVS Kristína Chrenková:
Napríklad nízkonákladový dopravca EasyJet cez víkend meškal pri polovici letov a British Airways či Lufthansa približne v 40 percentách prípadov, uvádza stránka FlightAware.
Hovorkyňa bratislavského letiska Veronika Demovičová hovorí, že situácia sa týka aj slovenského hlavného mesta.
„Všetky letiská v dovolenkových letoviskách sú v súčasnej letnej sezóne pomerne veľmi vyťažené a môže dôjsť pri príletoch do Bratislavy k určitému zdržaniu z dôvodu regulácie tamojšieho vzdušného priestoru, z dôvodu rotácie lietadiel alebo aj z nejakých technických príčin,“ ozrejmila.
Kompenzácia za meškajúci let
Benedikt Badánik, docent na Katedre leteckej dopravy Žilinskej univerzity pripomína, že lety v tomto období meškajú pravidelne ale v porovnaní s minulým letom ide o nadpriemer.
„Stúpajúci dopyt počas letnej turistickej sezóne je každoročná situácia. Nie každý rok to, ale vedie k takýmto meškaniam. Niektoré roky sú poskytovatelia leteckých navigačných služieb na to lepšie pripravení. Majú k dispozícii viac personálu. Nie vždy sa všetky tieto faktory a aj zlé počasie stretnú naraz. Teraz sa to, žiaľ, stalo,“ hovorí.
Často ide podľa experta o situácie, ktorým sa nedá zabrániť. „Letecké spoločnosti, samozrejme, môžu na to upozorniť. Nevedia sa na to nejakým spôsobom dopredu pripraviť, pretože nemajú možnosť ovplyvniť úroveň poskytovania leteckých navigačných služieb. To je záležitosť poskytovateľov. Upozornením na zlú situáciu, môžu zdvihnúť varovný prst, že s tým treba niečo urobiť, ale inak to musia prevádzkovo prežiť. Počkať, kým sa situácia trošku upokojí. Pre leteckú spoločnosť je to obrovská komplikácia,“ dodal Badánik.
V istých prípadoch si pasažieri môžu za zmeškané lety pýtať kompenzácie. Podľa Benedikta Badánika však aktuálne nemusia uspieť.
Kompenzácie sa totiž vyplácajú iba v prípade, že za meškanie môže letecká spoločnosť, čo sa netýka poskytovania leteckých navigačných služieb. To ako letisko v súlade s bezpečnostnými pravidlami vypravuje lietadlá a ani zlé počasie, aerolinky neovplyvnia.