Rozsiahly výpadok elektronických systémov zasiahol viacero inštitúcií po celom svete vrátane letísk, bánk či televíznych staníc. Piatkový (19. 7.) technický problém sa dotkol okrem iného USA, Spojeného kráľovstva, Holandska, Španielska, Nemecka, Austrálie, Česka, ale aj Slovenska.
Čo stojí za celosvetovým výpadkom?
Výpadok systémov spôsobila chybná aktualizácia softvéru od spoločnosti Crowdstrike, potvrdil to Microsoft.
Čo je Crowdstrike?
Spoločnosť Crowdstrike je považovaná za popredného svetového poskytovateľa systémov kybernetickej bezpečnosti, má zhruba 24-tisíc zákazníkov. Väčšinou ide o veľké spoločnosti a inštitúcie, vrátane Microsoftu.
Ktoré zariadenia boli zasiahnuté?
Generálny riaditeľ spoločnosti Crowdstrike George Kurtz uviedol, že výpadok po aktualizácii sa týka počítačov s operačným systémom Windows. Užívatelia operačných systémov macOS či Linux obmedzenia nepocítili.
Ako sa problémy prejavovali?
Zasiahnuté zariadenia po spustení zobrazovali iba modrú obrazovku.
Mohlo ísť o kybernetický útok?
Nie, spoločnosť Crowdstrike vylúčila túto možnosť.
Podarilo sa už problém vyriešiť?
Chybu sa podarilo identifikovať a Crowdstrike vydal opravu. Môže trvať niekoľko hodín či dní, kým sa vykoná na všetkých zasiahnutých zariadeniach, nakoľko nejde o automatický proces. Jednotliví používatelia softvéru ho musia vykonať sami na svojich zariadeniach.
Akých sfér sa výpadok dotkol?
Problémy s elektronickými službami hlásili napríklad banky, letiská, letecké spoločnosti, dopravcovia, poisťovne, poskytovatelia internetových služieb či mobilní operátori.
V Česku hlásilo výpadky pražské letisko. Británia riešila problém v nemocniciach, ktoré sa nemohli pripojiť k zdravotným údajom pacientov, výsledkom vyšetrení alebo objednávaniu pacientov na termíny. Niektoré z Austrálskych televíznych staníc nemohli vysielať. Na Aljaške zase nebola k dispozícii tiesňová linka 911.
Ako sa výpadok dotkol Slovenska?
Slovenské letiská, na rozdiel od zahraničných, výpadky interných systémov nezaznamenali. Problémy sa však dotkli leteckých spoločností Ryanair a Wizz Air. V Košiciach však využili alternatívny vybavovací systém a nezaznamenali výraznejšie meškania letov. Výpadok sa ale dotkol jedného z mobilných operátorov a viacerých poisťovní.
Čo bude nasledovať?
Spoločnosť Crowdstrike informovala, že problém už vyriešila. Opätovné sprevádzkovanie systémov a služieb, ktoré v dôsledku výpadku prestali fungovať, však podľa nej ešte potrvá. Dotknutým subjektom aj zákazníkom či klientom sa ospravedlnila.
Vieme sa podobnému výpadku v budúcnosti vyhnúť?
Spoločnosti sa budú vďaka tomuto výpadku vedieť na podobné situácie lepšie pripraviť, napríklad vytvorením záložných systémov. Viac o tom v relácii Aktuálne :24 povedal odborník na IT Ján Trangel: