Po čínskych elektromobiloch ide Európska únia zakročiť aj proti čínskym biopalivám. Uvalí na ne dočasne clá. Pristúpila tak na požiadavky európskych výrobcov bionafty, ktorých čínska konkurencia oberá o zisky.
Na Slovensku vyrába biopalivá iba firma v Leopoldove. Biodiesel vyrába buď z použitého kuchynského oleja alebo, častejšie, z repky olejnej. „Spravíme v priemere okolo 340 až 360 ton oleja za 24 hodín,“ priblížil zmenový majster v spoločnosti Martin Lipták.
Posledné dva roky trápia slovenského výrobcu – rovnako ako ďalších európskych – lacné dovozy bionafty z Číny.
„Keď sa pozrieme na vývoj importovaného biodeselu, tak v roku 2023 narástli importované množstvá skoro o 100 percent. Je to niečo cez milión ton ročne,“ hovorí manažér komunikácie v spoločnosti na výrobu biopalív Vincent Nemček.
Clám na čínske biopalivá sa v Správach venovala redaktorka Barbora Šišoláková:
Európska únia teraz svojim producentom pomôže. “Antidumpingové clo vo výške 12 až 36 percent na bionaftu s pôvodom v Čínskej ľudovej republike nadobudne účinnosť o štyri týždne, teda 16. augusta,“ uvádza Únia v stanovisku.
„Vyššie clá budú znamenať, že sa oslabí konkurencia európskych výrobcov, pretože čínske palivá budú relatívne drahšie, či už o 12 alebo 36 percent. Polepšia si teda európski výrobcovia, ale európski spotrebitelia budú platiť za palivá viac. V každom litri nafty, ktorý dnes tankujeme do auta je 7 percent biodieselu,“ upozorňuje analytik portálu Energie-portal.sk Radovan Potočár.
„Neočakávame, že tieto clá a ich zavedenie by mali mať nejaký výrazný vplyv na cenu biodieselu,“ myslí si Nemček. V priebehu dvoch rokov padla trhová cena bionafty o polovicu a dnes stojí tona okolo 1 100 eur.
Lacná pracovná sila
„V Číne sú vo všeobecnosti nižšie výrobné náklady, pretože je tam lacnejšia pracovná sila a rovnako sú nižšie nastavené environmentálne štandardy,“ vysvetlil Potočár.
Podľa expertov je pochybný aj pôvod čínskych biopalív. Nedôveru vyvoláva hlavne použitý kuchynský olej, ktorý môžu Číňania zamieňať za palmový. Je lacnejší a spojený s odlesňovaním planéty.
„V minulosti nastali podozrenia, že palivá dovážané z Číny mali umelo vystavené certifikáty. Problém je to, ako sa tam vykonáva kontrola, ťažko sa tam vykonávajú vizity,“ tvrdí Nemček.
„Len samotným zavedením ciel sa nijako neposilní kontrola toho, čo prichádza na EÚ trh,“ dodáva Potočár.
Plán EÚ – zaviesť clá na čínske biopalivá – prichádza iba dva týždne po tom, čo začali platiť clá na čínske elektromobily. V tomto prípade sa EÚ nepozdáva, ako ich čínska vláda dotuje.
Tamojšie automobilky Úniu len pred pár dňami vyzvali, aby podľa nich nezákonné clá prehodnotila.