Kamionisti budú od budúceho leta platiť za mýto viac. Ministerstvo dopravy zverejnilo návrh zákona, ktorým zvyšuje poplatky za prejazd diaľnic o 40 percent.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) tak vyberie na mýte o takmer 100 miliónov eur viac. Podľa niektorých dopravcov sa vyššie náklady odzrkadlia v cenách potravín či tovarov. Iní tvrdia, že prvotné plány hovorili o ešte vyššom navýšení poplatkov.
Mýto budúce leto zdražie, detaily zisťoval v Rádiožurnále v Rádiu Slovensko redaktor Lukáš Dzivý:
Slovensko preberie európsku legislatívu, ktorá mení systém výpočtu mýta. Po novom sa cena bude určovať z viacerých zložiek. Viac si priplatia najmä kamióny, ktoré znečisťujú životné prostredie. Ministerstvo dopravy už návrh zákona predložilo do pripomienkového konania.
„Cieľom návrhu zákona je dosiahnutie pokroku v uplatňovaní princípov ‚užívateľ platí znečisťovateľ platí‘. Nové sadzby mýta sú s účtom poplatku za infraštruktúru, poplatku za emisie CO2 a poplatku za externé náklady spojené so znečistením ovzdušia spôsobeným premávkou,“ stojí v predkladacej správe.
Mýtne poplatky majú od polovice budúceho roka vzrásť o 40 percent, čo NDS prileje do rozpočtu 50 miliónov eur v budúcom roku a v ďalších okolo 100 miliónov eur.
Nové sadzby meškajú
Ministerstvo dopravy sa bude snažiť presadiť zmeny čo najskôr. Slovensko totiž mešká s novými sadzbami mýta a Európska komisia už voči nám začala pred pár mesiacmi infrídžment.
Prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Pavol Pieštanský hovorí, že o nových poplatkoch rokovali už s úradníckou vládou. Pôvodne sa poplatky mali zvýšiť až o 80 percent. V porovnaní s okolitými krajinami budú poplatky u nás stále patriť takmer k najnižším.
„Pre dopravcov sa nám podarilo v posledných týždňoch vyrokovať, že sa Eurovigneta na Slovensku, napriek tomu, že máme infrigement z Európskej únie nenasadí od 1. 1. 2025, ale až od 1. 7, aby dopravcovia získali výrazne viacej času na dojednávanie nových kontraktov so zákazníkmi,“ skonštatoval Pieštanský.
Únia autodopravcov Slovenska chce vedieť na čo pôjdu získané prostriedky. Šéf Stanislav Skala zároveň upozorňuje, že kamionisti si zvýšené náklady budú musieť niekde kompenzovať.
„Stane sa to, že naše náklady, ktoré sa nám zvýšia, tak my ich musíme premietnuť do cien prepravy. A tie ceny prepravy sa musia niekde zviditeľniť a zviditeľnia sa v obchodoch,“ dodal Skala.
Naopak, pre kamionistov sa má znížiť takmer na minimum cestná daň. Menšie dodávky, ako napr. mikrobusy však na nej nakoniec zaplatia viac.