Na hlavný obsah

Nové diaľničné úseky NDS už tento rok neotvorí, ani ten plánovaný na Orave

Diaľničiari vinia drahší materiál a geologické podmienky.

Nové diaľničné úseky NDS už tento rok neotvorí, ani ten plánovaný na Orave
Diaľničný úsek D1 pri Košiciach Budimír - Bidovce. Foto: TASR/František Iván

Žiadne nové diaľničné kilometre už tento rok nepribudnú. Len nedávno otvorila Národná diaľničná spoločnosť (NDS) privádzač pri Kysuckom Novom Meste.

Nasledovať mal nový úsek rýchlostnej cesty na Orave medzi Tvrdošínom a Nižnou. Ten sa však do konca roka otvoriť nestihne. Aj tento projekt sa odsúva na ďalší rok, keď sa očakáva spustenie viacerých veľkých projektov.

Informácie o zdržaní v Tvrdošíne počúvajú vodiči pravidelne. Primátor mesta Ivan Šaško hovorí, že problémom je najmä kamiónová doprava. „Sú to kamióny, ktoré nejdú len do Poľska, ale idú aj do tých severských štátov,“ priblížil Šaško.

Spriechodniť mesto má práve rýchlostná cesta R3. Tento rok malo ísť o jednu z mála nových diaľničných stavieb. Podľa informácií Denníka N však odovzdanie úseku bude do konca budúceho roka. Potvrdil nám to aj hovorca NDS Tomáš Ferenčák. Problémy podľa neho spôsobilo hneď niekoľko faktorov.

„Na prácach na tomto úseku sa podpísali všeobecne sťažené podmienky v stavebnom sektore, teda výpadky či nárasty cien materiálov, no rovnako sa podpísali aj zhoršené geologické podmienky na trase,“ vysvetlil Ferenčák.

Len nedávno sa so zhotoviteľom rozprával aj primátor Ivan Šaško. Odklad podľa neho nebude dramatický. Hrubá stavba by sa ešte tento rok mala stihnúť

„Možno to asfaltovanie, ktoré už potom cez zimu asi nebudú stíhať, tak len to asfaltovanie celej tej trasy si možno nechávajú na prvé mesiace budúceho roka,“ uviedol Šaško.

Problém s nedodržiavaním termínov

Takmer šesťkilometrový úsek na Orave bude mať po dokončení jedenásť mostov. Rýchlostnú cestu buduje nemecká spoločnosť Hochtief, ktorá nedávno získala aj zákazku na výstavbu obchvatu Šale. Pre zmluvu s diaľničiarmi sa však k aktuálnej situácií spoločnosť vyjadriť nemohla. Ministerstvo dopravy nespresnilo, či s nimi budú o urýchlení prác rokovať.

Podľa Ondreja Mateja z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo sa opäť ukazuje dlhodobý problém s nedodržiavaním termínov. „Je to smutné, že neustále nám stavby meškajú. Mali by sme sa zamerať na kvalitnú prípravu a dodržiavanie termínov. Nejaký podiel na tom má aj neustála zmena ľudí na NDS,“ povedal.

Spolu s týmto úsekom sa v budúcom roku počíta s otvorením dvoch úsekov na hlavnej diaľničnej tepne, a to Tunel Višňové a obchvat Ružomberka. Rovnako má byť o rok funkčná aj križovatka pred vstupom do Bratislavy, ktorá prepojí D1 s D4.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Rádiožurnál