Nedávna tragická zrážka vlaku s autobusom pri Nových Zámkoch opäť otvára tému bezpečnosti na slovenských železniciach. Len približne polovica priecestí na Slovensku je riadne zabezpečená. Pri ostatných chýba svetelná signalizácia či závory.
Národní kontrolóri na to upozorňovali už pred viac ako dvoma rokmi. Železnice aj ministerstvo dopravy tvrdí, že ide o priecestia so slabou premávkou. Opozícia vidí celkový problém v nesystematickom financovaní železničného sektora. Žiadajú preto jasný plán do budúcna.
Pri minulotýždňovej tragickej nehode neďaleko Nových Zámkov zlyhal podľa predbežných informácií ľudský faktor. Priecestie je už podľa ministra doprav Jozefa Ráža (nom. Smer-SD) plne funkčné. Vodičov však upozorňuje, aby si pre prejazdoch dávali pozor.
Téme sa v relácii Rádiožurnál v Rádiu Slovensko venoval redaktor Lukáš Dzivý. Reláciu si môžete vypočuť vo forme podcastu:
„Na Slovensku je stále ešte veľa priecestí, ktoré nemajú takéto zabezpečenie. Sú to tie menej využívané, ale je ich ešte stále takmer tisíc,“ upozorňuje.
Nedostatočne zabezpečené priecestia
Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) pritom ešte v roku 2022 informoval o kritickom stave železničných priecestí. Už vtedy bola približne polovica z nich nedostatočne zabezpečená. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) tvrdia, že situáciu riešia.
„Každoročne počet železničných priecestí klesá, pretože ich nahrádzame mimoúrovňovými križovaniami,“ uvádzajú ŽSR v písomnom stavisku.
Opozičná SaS vidí problém v dlhodobo zlom manažovaní železníc. Milióny eur, ktoré by sa dali naliať do zanedbanej infraštruktúry, podľa poslanca Mariána Viskupiča odoberajú štátu napríklad vlaky zadarmo, čiže bezplatné cestovné pre študentov a seniorov.
„Na Slovensku máme dnes 2 065 priecestí. Koľko z nich mohlo byť za spomínané peniaze vo vyššom bezpečnostnom štandarde alebo už aj prebudovaných na mimoúrovňové? Koľko životov mohlo byť takto zachránených?“ pýta sa.
Od ministra očakáva, že najneskôr do septembra príde s koncepciou, ako sa železnice dostanú na úroveň 21. storočia.