Na hlavný obsah

Pestovatelia nedokážu konkurovať supermarketom. Náklady majú vysoké, ceny si nemôžu dovoliť dvíhať

Pozreli sme sa na ceny ovocia a zeleniny na trhoch.

Pestovatelia nedokážu konkurovať supermarketom. Náklady majú vysoké, ceny si nemôžu dovoliť dvíhať
Pozreli sme sa na cely ovocia a zeleniny na trhovisku Miletičova. Foto: STVR

Zatiaľ čo niektorým ľuďom sa zdajú ceny ovocia a zeleniny v supermarketoch vysoké, slovenským pestovateľom robia veľké problémy. Plodom privezeným zo zahraničia stále nedokážu konkurovať. Kvôli zákazníkom si však už nemôžu dovoliť dvíhať ceny. A to ani na trhovisku.

Aké ceny ponúkajú naši pestovatelia ovocia a zeleniny uprostred sezóny, sme išli zisťovať na bratislavskú ‚Miletičku‘. Začíname u zeleninárov zo Žitného ostrova.

Na ceny ovocia a zeleniny sa v reportáži v Správach pozrela redaktorka Barbora Šišoláková:

Cesnak domáci – kilogram za desať eur, paprika štyri eurá, kápia šesť eur, lusky za štyri eurá. Koktejlové paradajky predávate za šesť eur. Niekto by si mohol myslieť, že tie ceny sú príliš vysoké. Predajca zeleniny súhlasí. „Nemôžeme konkurovať tým zahraničným reťazcom, ale ide o kvalitu,“ skonštatoval predajca zeleniny Igor Balog.

Dodal, že zdražovať nemuseli. Konkurovať však akciám veľkým obchodov nevedia. „No ceny sa nemenia, viac-menej sa držia. Ak by sme chceli zvyšovať ceny tomu tak, ako máme náklady, tak to by bol nepredajný produkt,“ skonštatovala pestovateľka melónov Renáta Kadárová.

Zdražovanie si nemôžu dovoliť

Pani Renáta hovorí, že ak by chcela predávať paradajky so ziskom, musel by stáť kilogram minimálne tri eurá. A pre mnohých zákazníkov je to vraj už dosť.

„Obchodné reťazce by sme mohli vnímať ako naozaj efektívny spôsob predaja. Je samozrejmé, že keď ste väčší, máte väčšie možnosti, viete efektívnejšie vyjednávať cenu a ponúkajú sortiment aj z iných krajín, kde je jednoduchšie vypestovať ovocie a zeleninu,“ skonštatoval analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš.

„Ďalšia vec je šírka sortimentu, na niektorých si môžu dovoliť dať nižšiu maržu, lebo to vykompenzujú u iného produktu,“ vysvetľuje Kočiš.

Nedávny prieskum agentúry 2 Muse ukázal, že iba 27 percent Slovákov konzumuje ovocie a zeleninu každý deň. Niektorí predajcovia hovoria, že na trhovisku vidia v tomto roku o tretinu menej ľudí.

„Bude ešte chvíľu trvať, kým sa vráti tento návyk nakupovať na trhovisku. A to bude spôsobené tým, že rast miezd sa vráti do plusu,“ myslí si Kočiš.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika