Na hlavný obsah

Politici! Nezabíjajte poľské médiá: Novinári zverejnili výzvu vláde a poslancom

Odkazujú na ignorovanie ich požiadaviek pri predpisoch s internetovými gigantmi.

Politici! Nezabíjajte poľské médiá: Novinári zverejnili výzvu vláde a poslancom
Archívna snímka - Poľský premiér Donald Tusk hovorí s médiami. Foto: TASR/AP

S dramatickým apelom „Politici! Nezabíjajte poľské médiá!“ vystúpili vo štvrtok (4. 7.) na svojej internetovej stránke poľská televízia TVN 24, denníky Gazeta Wyborcza a Rzeczpospolita, spravodajské portály Onet a Wirtualna Polska aj ďalšie médiá.

Výzva vydavateľov, redakcií a novinárov digitálnych médií má upozorniť na to, že poľskí poslanci ignorovali ich požiadavky a potreby pri schvaľovaní predpisov upravujúcich vzťahy internetových gigantov s médiami.

„Platformy ako Google či Meta pravidelne využívajú obsah médií, ale o zisky sa nedelia. To postihuje redakcie a novinárov,“ uviedla TVN 24. Komentátori ďalších portálov varujú pred postupným „vyhladením médií“ v dôsledku „sprisahania“ vlády so zaoceánskymi internetovými gigantmi.

„Poľské médiá sú dôležitou súčasťou života každého z nás, všetkých ľudí žijúcich, bývajúcich a pracujúcich v Poľsku. Sú súčasťou kultúrneho dedičstva a demokratického systému. Ako také musia prežiť,“ cituje z výzvy Gazeta Wyborcza.

Pripomína, že poľské médiá v dávnejšej aj nedávnej minulosti stáli na stráži slobody, demokracie, občianskeho práva na verejnú diskusiu a pravdy. „Je v záujme Poľska, aby sa to nezmenilo,“ myslí si denník.

Požiadavkami nepreháňali

Médiá sa však musia vyrovnávať s dominanciou globálnych technologických gigantov na trhu, a to aj Poľskom. Ide o organizácie mimoriadne mocné a vplyvné. Tie v dôsledku rýchleho rozvoja prevzali veľký diel príjmov z reklám, ktoré až doteraz financovali poľské médiá.

„Beztrestne a bezplatne využívajú obsah, ktorý tvoríme, a zisky presúvajú do cudziny,“ tvrdia vydavatelia. Zdôrazňujú tiež, že na prežitie potrebujú podporu demokratického štátu, „ktorý vždy a s takou vášňou bránime“.

Štát podľa ich názoru zlyhal a dolná komora parlamentu pri schvaľovaní predpisov o autorskom práve v digitálnom svete „úplne zabudla“ na ich požiadavky, ktoré neboli nijako prehnané.

Očakávali len zavedenie nástrojov na rokovanie medzi vydavateľmi a platformami v prípade sporov o tantiemy, spravodlivé odškodnenie za mediálny obsah zverejňovaný na internete a ochranu pred kopírovaním.

„Ide o kľúčové záležitosti pre poľské médiá, ambicióznu žurnalistiku i vecnú diskusiu o veciach verejných. Ale nechuť vládnucich svedčí o absencii zodpovednosti a krátkozrakosti. Dnes ešte nie je neskoro,“ zdôrazňujú vydavatelia, redakcie a novinári.

„Urobte niečo pre Poľsko“

Médiá vyzývajú vládu, poslancov a senátorov, aby si bez ohľadu na politické zameranie vypočuli ich argumenty a napravili chyby v právnych normách.

Prepustenie mediálneho priestoru globálnym hráčom totiž podľa autorov výzvy nielenže citeľne ochudobní poľskú spoločnosť, ale tiež môže ohroziť demokraciu v doterajšej podobe: „Nesmieme to pripustiť. Politici, urobte niečo nielen pre zahraničie internetových gigantov, ale aj pre Poľsko, Poľky a Poliakov! „

V Česku na začiatku minulého roka nadobudla účinnosť novela autorského zákona, ktorá zabezpečuje vydavateľom a mediálnym domom silnejšiu pozíciu voči prevádzkovateľom internetových vyhľadávačov, agregátorov správ či sociálnych sietí pri dojednávaní licenčných poplatkov za využívanie článkov.

Novela vychádza zo smerníc EÚ

Novela vychádza zo smerníc EÚ. Firmy Google a Meta už dopredu v reakcii na schválenie zákona v Česku obmedzili zobrazovanie náhľadov spravodajského obsahu vo svojich službách.

Ak by platforma odmietla rokovať o získaní licencie alebo by licenčné poplatky neplatila, hrozila by jej pokuta až pol milióna korún (necelých 20-tisíc eur), alebo až jedno percento celkového ročného obratu, podľa toho, ktorá suma bude vyššia.

Práve to patrí k ustanoveniam zákona, ktoré Google kritizoval najviac. Podľa neho ide novela ďaleko za európsku smernicu a predstavuje neúmerné finančné riziko.

Tento rok vo februári česká skupina Prima a ďalších 31 európskych mediálnych skupín podala žalobu na Google. Firmy od amerického gigantu požadujú 2,1 miliardy eur za to, že podľa nich pre praktiky Googlu v digitálnej reklame utrpeli straty.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet