Zrýchlenie výstavby a menej papierovania – to je hlavným cieľom zmien v stavebnom zákone. Upravuje aj čierne stavby, ktorých sú na Slovensku tisícky. Ministerstvo dopravy zákon už predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.
Zákon robí hrubú čiaru za čiernymi stavbami. Kto začne stavať bez povolenia, dodatočne ho už nedostane.
„V takom prípade ide o nepovolenú stavbu a jediným riešením je odstránenie takejto stavby, čo sa bude vymáhať jednak pokutami a jednak sa to môže vymáhať dokonca aj tým, že stavebný inšpektorát to bude riešiť v trestnom konaní,“ vysvetlila právnička spolupracujúca s Via Iuris Eva Kováčechová.
Stavebný zákon bol témou reportáže Andrey Škutovej v relácii Správy:
Stavba bytov, domov či iných zariadení by sa mohla zrýchliť. Územné rozhodovanie a stavebné povolenia by sa po novom mali spojiť do jedného procesu.
„Opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere. Tým stavebný úrad vyjadruje súhlas s navrhovanou stavebnou činnosťou,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Dnes môže trvať proces od povolení až po výstavbu roky. K jednej stavbe sa totiž musí samostatne vyjadriť viacero úradov. „Je to v podstate duplicitný proces a v mnohých prípadoch nemá žiadnu hodnotu. Je to aj prax iných krajín v EU,“ skonštatoval prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik.
Konflikt záujmov
Stavebnými úradmi zostávajú obce. Na základe zmluvy môžu zriaďovať stavebné obvody. Tie však musia mať najmenej 20-tisíc obyvateľov. Podľa odborníčky by povolenia mal udeľovať štát.
„Vidíme v tom totiž aj konflikt záujmov, keďže obec je na jednej strane zodpovedná za územné plánovanie a na druhej strane by mala aj povoľovať konanie o stavebnom zámere,“ podotkla Eva Kováčechová.
Odborníci hovoria, že ak sa má proces zrýchliť, musia sa dostatočne pripraviť aj zamestnanci stavebných úradov. „Nie len existujúce úrady, ale aj novozriadené máju veľký problém s odbornými zamestnancami,“ pokračovala Kováčechová.
„Všetko je to o ľuďoch. Istotne môžu byť lokality, kde to môže trvať dlhšie a kde môžu byť komplikácie,“ myslí si predseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Božik.
Ministerstvo dopravy navrhuje, aby bol zákon účinný od 1. apríla 2025.