Na hlavný obsah

Vďaka plánu obnovy vznikli už prvé kilometre cyklotrás. Záujem je enormný, nie všetky samosprávy môžu uspieť

Malo by na ne ísť celkovo 80 miliónov eur.

Vďaka plánu obnovy vznikli už prvé kilometre cyklotrás. Záujem je enormný, nie všetky samosprávy môžu uspieť
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Za peniaze z plánu obnovy už vznikli prvé kilometre cyklotrás. Celkovo by malo na ne ísť viac ako 80 miliónov eur. Záujem o peniaze je obrovský, nie všetky samosprávy tak môžu uspieť.

Štyri a pol kilometra dlhý cyklochodník začali stavať aj v meste Šaľa. Ide o prvú etapu vnútromestskej cyklotrasy za približne dva milióny eur, ktorá má neskôr pokračovať po celom meste. „Tak, aby občan sa dostal aj ku kľúčovým inštitúciám a vôbec ku kľúčovým objektom v centre mesta aj priamo cez centrum,“ vysvetlil primátor Šale Jozef Belický.

Cyklotrasám sa v reportáži v relácii Správy venovala redaktorka Jana Obrancová:

Peniaze na nový asi kilometer dlhý cyklochodník získali aj Nové Zámky, kde začali s prípravnými prácami.

„Je to trochu komplikované z toho pohľadu, že sa jedná o hlavnú cestu, ktorá pretína naše mesto. Ale verím, že keď bude urobená, dokážeme ju urobiť tak, aby bola hlavne bezpečná,“ skonštatoval primátor Nových Zámkov Otokar Klein.

V prvej výzve uspelo 25 žiadateľov

Celkovo by sa z plánu obnovy malo na Slovensku postaviť vyše 160 kilometrov cyklotrás, orientovaných najmä na zlepšenie možností dochádzania do práce či do školy na bicykli. Z viac ako päťdesiat žiadateľov o peniaze v prvej výzve dostalo podporu 25.

„Dôležitou vecou bolo, že sa podarilo cyklodopravu do plánu obnovy dostať. A pomerne dobre je aj to nastavenie, kedy sa zameriava najmä na tie mestské úseky cyklotrás, menej na rekreačnú cyklistiku, ako to bolo pri finančných nástrojoch v minulosti,“ podotkol prezident občianskeho združenia Cyklokoalícia Dan Kollár.

„Chýbajú peniaze, či už z podielových daní, alebo aj z výberu vlastných finančných zdrojov. Myslím si, že ani jedna samospráva na Slovensku nie je tak, aby z vlastných prostriedkov mohla takéto investície realizovať,“ myslí si primátor Nových Zámkov.

„Ale myslíme si tiež, že ten proces investovania európskych peňazí by mal byť dynamickejší. Tie výzvy by mali byť vyhlasované rýchlejšie, vyhodnocovanie by malo prebiehať v kratšom čase,“ dodal primátor Šale.

Aktuálne žiadatelia čakajú na vyhodnotenie druhej výzvy v hodnote asi 30 miliónov eur, ktorú rezort dopravy uzavrel už v januári. Poslednú, tretiu výzvu zatiaľ nevyhlásil.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika