Vláda schválila novelu zákona, ktorá znižuje minimálny vek potrebný na získanie preukazu rušňovodiča na Slovensku. Z pôvodných 20 rokov, to bude 19. Jazdiť budú môcť iba na slovenských tratiach.
Má 24 rokov a je z neho rušňovodič. Dominik pri železnici pracuje už štvrtý rok. Je jeden z najmladších. ,,Keď som bol malý, tak som začal obdivovať autobusy, električky. No a zhruba od šiestich rokov ma začali baviť vláčiky. Už som vedel, že chcem byť rušňovodičom,“ spomína rušňovodič Dominik.
Práve mladí od 19 rokov by po novom mohli zaplniť prázdne miesta v železničnej doprave. Podľa Asociácie železničných dopravcov vo februári tohto roka chýbalo na tratiach viac ako 250 rušňovodičov.
Zníženiu veku rušňovodičov sa v relácii Správy :24 venovala redaktorka Andrea Škutová:
,,Európska legislatíva ustanovuje vek 20 rokov pre osobu, ktorá vedie železničné vozidlo v rámci viacerých štátov Európskej únie. Zároveň však umožňuje znížiť vek, pokiaľ je doprava vykonávaná len na území jedného členského štátu, až na 18 rokov. Slovensko si vybralo zlatú strednú cestu,“ vysvetlila hovorkyňa rezortu dopravu Petra Poláčiková.
Bezpečnosť železníc by sa ohroziť nemala. Rušňovodiči totiž prechádzajú prísnymi skúškami. ,,Kurz na rušňovodiča trval približne šesť mesiacov, potom som následne prišiel do depa, tu začal jazdný zácvik, ďalších šesť/sedem mesiacov. Posledná bola skúška,“ priblížil Dominik.
Iba na Slovensku
Devätnásťroční by mohli vlaky viesť len po Slovensku, v rámci Únie musia dovŕšiť vek 20 rokov. V Martine funguje v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) aj duálne vzdelávanie, v rámci ktorého sa vzdelávajú noví rušňovodiči.
„V školskom roku 2022/2023 odbor mechanik-elektrotechnik úspešne absolvovalo deväť dualistov, pričom piati sa rozhodli nastúpiť na pozíciu rušňovodič,“ ozrejmil hovorca ZSSK Dominik Drevický.
Návrh zákona ešte musí prejsť parlamentom. Ministerstvo dopravy navrhuje platnosť od 1. januára 2025.