Na hlavný obsah

Výkonnejšie elektrokolobežky musia do konca júla mať PZP. Podpisujú sa pod množstvo nehôd

Spájajú sa s rizikom pádu či zrážky.

Výkonnejšie elektrokolobežky musia do konca júla mať PZP. Podpisujú sa pod množstvo nehôd
Muž na Muž na elektrickej kolobežke. Foto: STVR

Majitelia výkonnejších elektrokolobežiek musia do konca mesiaca získať povinné zmluvné poistenie (PZP). V uliciach je takýchto kolobežiek stále viac. Spájajú sa s rizikom pádu či zrážky. Muž na elektrickej kolobežke narazil do zaparkovaného auta a z miesta odišiel – video zverejnila polícia. Krajský dopravný inšpektorát ešte udalosť vyšetruje.

„Ak spôsobíte nehodu zastavte kolobežku, zostaňte na mieste, ak je to potrebné privolajte záchranné zložky a spolupracujte s druhým účastníkom pri vypĺňaní potrebných tlačív,“ uviedol policajný hovorca Roman Hájek.

Povinnému PZP pre elektrokolobežky sa v reportáži v Správach venovala Miriam Čerešníková:

Minulý rok prijal Európsky parlament (EP) smernicu o povinnom poistení pre majiteľov elektrických kolobežiek. Má pokryť škody, ktoré majitelia spôsobili a zvýšiť bezpečnosť. Poistenie sa vzťahuje iba na kolobežky s konštrukčnou rýchlosťou nad 25 km/h alebo kolobežky, ktoré sú ťažšie ako 25 kíl a rýchlejšie ako 14 km/h.

„Veľa tých nehôd, ktorých bolo boli práve v kategórii pri rýchlostiach nad 25 km/h. Ak toto nejakým spôsobom eliminujme respektíve následky zo zrazenia niekoho alebo narazenia do iného dopravného prostriedku hoci zaparkovaného bude z čoho uhrádzať tak jednoznačne prospech to bude všetkých,“ skonštatoval dopravný analytik Jozef Drahovský.

Zdieľané kolobežky bez PZP

Cena poistenia sa bude pohybovať okolo tridsiatich eur. „Vzhľadom na to, že nové druhy vozidiel na Slovensku nemajú povinnosť registrácie budú poisťovne k uzavretiu poistenia potrebovať určité údaje o vozidle, ako sú napríklad model, rok výroby alebo výrobca a taktiež údaje o samotnom majiteľovi vozidla,“ pokračovala špecialistka komunikácie Slovenskej asociácie poisťovní Anna Benčová.

„Bude potrebný vodičský preukaz buď malej motorky, strednej alebo veľkej podľa výkonu lebo dnešné kolobežky, ktoré sú aj u nás na trhu dokážu ísť rýchlejšie ako 130 km/h,“ dodal Drahovský.

Novela sa nevzťahuje na zdieľané kolobežky. Dopravný analytik ich aj napriek tomu považuje za bezpečné.

„Prevádzkovateľ určuje pomocou GPS a mapy, akú môžu mať maximálnu rýchlosť, na ktorých miestach. Pokiaľ táto kolobežka ide po ceste maximálna povolená rýchlosť je aj fyzická 25 km/h. Ak GPS zistí, že sa nachádza na pešej zóne, tak maximálnu rýchlosť zníži na päť km/h,“ uzavrel dopravný analytik. Novela zákona má nadobudnúť platnosť 1. augusta tohto roku.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko