Čína sa v súvislosti s predbežnými clami na dovoz elektromobilov do krajín Európskej únie obráti na Svetovú obchodnú organizáciu (WTO). Oznámilo to v piatok (9. 8.) čínske ministerstvo obchodu.
Peking je presvedčený, že vysoké clá, ku ktorým sa únia rozhodla pristúpiť, sú v rozpore s pravidlami svetového obchodu. Rozhodnúť preto bude musieť arbitráž, napísal denník South China Morning Post (SCMP), ktorý vychádza v Hongkongu.
Európska únia začiatkom júla oznámila, že zavádza predbežné clá až 37,6 percenta na dovoz čínskych elektromobilov, pretože Peking výrobcu týchto áut podľa názoru Bruselu nedovolene subvencuje.
Čína Úniu naopak vyzvala, aby od ciel upustila, pretože podľa názoru Pekingu sú neoprávnené. Oznámené clá sa pripočítavajú k desaťpercentnému clu, ktoré pri dovoze elektromobilov z Číny do EÚ platilo už skôr.
„Veľmi vážne porušujú pravidlá WTO,“ uviedol v piatok hovorca ministerstva obchodu v Pekingu. „Naliehavo Európsku úniu vyzývame, aby okamžite napravila previnenie a spoločnými silami sa snažila zabezpečiť bilaterálnu hospodársku a obchodnú spoluprácu, ako aj stabilitu priemyselných reťazcov v odvetví elektromobilov,“ dodal.
O zavedení ciel rozhodla Európska komisia (EK), ktorá je exekutívnym orgánom EÚ s rozsiahlymi právomocami. Pred uložením cla skúmala, do akej miery subvencie čínskej vlády narúšajú pri dovoze elektromobilov trh Únie.
Stanovila potom individuálne clá, ktoré budú v prípade čínskej automobilky BYD predstavovať 17,4 percenta a u automobilky Geely 19,9 percenta. Ďalší výrobcovia elektromobilov v Číne, ktorí spolupracovali pri vyšetrovaní, podliehajú clu 20,8 percenta.