Súčasťou výučby na základných školách by malo byť aj lízanie zmrzliny, odporúčajú britskí vedci. Medzi ďalšie aktivity, ktoré by na anglických školách radi videli, patrí miesenie cesta, hrabanie sa v pôde či hranie si s tieňmi, informoval zahraničný web The Guardian.
Odporúčania na zlepšenie prírodovedného vzdelávania vydala Kráľovská chemická spoločnosť v spolupráci s vedcami z oblastí fyziky a biológie, ktorí veria, že takéto „zásadné skúsenosti“ prispejú k výučbe základných vedeckých konceptov, ktorým by malo rozumieť každé dieťa. Zároveň pomôžu znížiť nerovnosti v oblasti prírodovedného a technického vzdelávania.
Napríklad lízanie zmrzliny patrí podľa expertov do školských osnov, pretože deťom ukazuje dôležité vedecké koncepty, ako je zahrievanie, chladenie a pôsobenie teploty.
Veda v každodenných činnostiach
„Jedno z odporúčaní pre chémiu znie, že do 11 rokov by všetky deti mali začať chápať, ako pôsobí teplota a ako môže ohrev a ochladzovanie meniť veci,“ vysvetľuje návrh Aylin Ozkanová z Kráľovskej chemickej spoločnosti.
„Aká lepšia rekvizita môže učiteľovi pomôcť to vysvetliť ako zmrzlina? Takéto zásadné skúsenosti podporujú učenie na osobnej úrovni, a preto sa domnievame, že by mali byť súčasťou učebných osnov,“ doplnila.
Fyzici si zase želajú, aby vo výučbe dostali priestor aj svetlo a hudba. Biológovia by radi videli, že deti v škole pestujú zeleninu a učia sa o recyklácii.
„Nie všetky deti majú prístup k záhrade alebo školským pozemkom a my chceme, aby deti spoznávali svet okolo seba. Zároveň chceme podporiť učiteľov, aby zapájali vedu do každodenných činností,“ uviedla Lauren McLeodová z Kráľovskej biologickej spoločnosti
Anglický úrad pre dohľad nad školstvom Ofsted nedávno vyjadril presvedčenie, že sa prírodným vedám na základných školách venuje príliš málo času a že hrozí ich vytlačenie z učebných osnov. Niektorí žiaci podľa úradu celý polrok nemali žiadny prírodovedecký predmet.