Na hlavný obsah

Drahšie mýto prinesie do štátneho rozpočtu desiatky miliónov eur navyše. Kam by mali smerovať tieto peniaze?

Navýšenie mýta nariadila Európska únia.

Drahšie mýto prinesie do štátneho rozpočtu desiatky miliónov eur navyše. Kam by mali smerovať tieto peniaze?
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Na údržbu ciest by mohlo ísť viac peňazí. Od 1. júla budúceho roka sa mýto zvýši asi o 40 percent. Navýšenie nariaďuje smernica Európskej únie. Podľa autodopravcov sa zdraženie mýta prejaví na cenách produktov. Národná diaľničná spoločnosť vyberie ročne o desiatky miliónov navyše.

Slovenskí autodopravcovia aktuálne platia za kilometer cesty 19 centov, po novom to bude 27 centov. Zdraženie mýta naprieč celou Úniou nariadil Brusel.

„Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť prichádzajú so zvyšovaním mýta na základe smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ. Zároveň je potrebné uviesť, že sadzby mýta sa od 1. 1. 2014 prakticky nemenili,“ informovala hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Zvyšovaniu mýta sa v Správach venoval redaktor Timotej Pisch:

„Po novom už bude táto cena určená na základe iných parametrov, ktoré určila Európska únia. Zarátavajú sa do toho nie len náklady na infraštruktúru, ale i poplatok za emisiu CO2, poplatok za emisiu bŕzd a poplatok za častice pneumatík,“ ozrejmil dopravný analytik Jozef Drahovský.

Autodopravcovia upozorňujú, že navýšenie ceny mýta prinesie zdražovanie prepravy. „Tak určite, dá sa očakávať, že 40 percentné navýšenie mýta je dôvod na to, aby narástli aj ceny potravín, aj iných produktov. Tento náklad je priamy, čiže my s ním nedokážeme nič spraviť, takže áno, predpokladám, že príde k nárastu cien,“ uviedol prezident Združenia cestných dopravcov ČESMAD Pavol Piešťanský.

Na mýte sa vyberie o desiatky miliónov eur viac

Národná diaľničná spoločnosť predpokladá, že vďaka zvýšeniu mýta vyberie v budúcom roku o 50 miliónov eur viac. Počas ďalších rokov by to malo byť ročne o 100 miliónov navyše.

„Trošku nás trápi jedna vec. My by sme ani nemali proti tomu mýtu nič, že sa to zdvihne o nejakých 40 percent, ale máme takú trošku námietku proti tomu, pretože tie peniaze, ktoré sa vyberú na mýtnom systéme, by sa mali vrátiť späť do infraštruktúry,“ poznamenal predseda Únie autodopravcov Slovenska Stanislav Skala.

„NDS má zákonnú povinnosť tieto zdroje využiť na prípravu, realizáciu opráv, údržbu a výstavbu diaľnic vrátane zníženia znečistenia z cestnej dopravy vrátane znečistenia hlukom, zlepšenia bezpečnosti cestnej premávky vrátane parkovania na odpočívadlách,“ pripomenula hovorkyňa ministerstva dopravy.

Zákon, ktorý umožní zvýšenie mýta na Slovensku, je v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Musí ho ešte schváliť vláda a parlament.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko