V koalícii sa otvára spor pre mýto. Vláda schválila návrh zákona, ktorým sa majú od polovice budúceho roka zvýšiť mýtne poplatky o 40 percent. Ministerstvo dopravy k tomu pristupuje najmä pre nariadenie Európskej únie.
Dohodu rezort dosiahol aj so zástupcami nákladných dopravcov, keďže na oplátku sa pre nich zníži daň z motorových vozidiel. Proti zvyšovaniu cien mýta je však nekompromisne Slovenská národná strana (SNS) a v parlamente návrh nepodporí.
Výpočet mýta má po novom viac prihliadať na životné prostredie. Priplatia si preto najmä kamióny, ktoré budú prírodu znečisťovať. Ministerstvo dopravy predpokladá, že v budúcom roku vyberie štát na poplatkoch o 50 miliónov eur naviac. V ďalších rokoch okolo 100 miliónov eur.
Šéf rezortu Jozef Ráž (nom. Smer-SD) ubezpečuje, že Slovensko sa nestane tranzitnou krajinou. „Balansovali sme to, aby zvýšenie v zmysle povinnej transpozície Európskej únie nemalo taký dosah, aby sa cez Slovensko presmerovala doprava Európskej únie,“ vyhlásil.
Návrh zákona už vláda schválila a definitívu mu má dať parlament. Proti zvyšovaniu mýta sa však stavia SNS, ktorá deklaruje, že zmeny nepodporí.
„SNS nesúhlasí s tým, aby dochádzalo k nárastu cien mýta a diaľničných známok bez toho, aby došlo k dobudovaniu cestnej infraštruktúry na Slovensku. SNS o svojom stanovisku informovala predsedu vlády Roberta Fica,“ píše strana vo verejnom stanovisku.
Vyššie poplatky, nižšia daň
Prezident Združenia cestných dopravcov Česmad Pavol Piešťanský však pripomína, že súčasťou zákona o mýtnych poplatkoch je aj nižšia daň z motorových vozidiel.
„Ak niekto bude blokovať navýšenie mýta, tak bude zároveň blokovať aj zníženie daní. Z pohľadu dopravcov je to určite stav, ktorý nechceme. Dane majú byť znížené od 1. 1. 2025 a mýto má byť zvýšené až od 1. 7.,“ hovorí Piešťanský.
Úpravu poplatkov od nás žiada Európska komisia. Stanislav Skala z Únie autodopravcov Slovenska si preto nemyslí, že národniari dokážu niečo zmeniť hovorí však, že ak chcú dopravcom pomôcť zamerať by sa mohli napr. na ceny palív.
„Keď sa znížia pohonné látky, tak tam sa možno nejakým spôsobom podarí dosiahnuť, aby sa ceny potravín v obchodoch nezdvihli,“ skonštatoval Skala.
Od mája zároveň čelí Slovensko infrigmentu zo strany Európskej komisie, keďže s novým systémom mýtnych poplatkov meškáme dva roky.