Na hlavný obsah

Posledný úsek diaľnice D1: Odborníci varujú, že spôsob nastavenia súťaže môže robiť problém

Odborníci poukazujú na problémy tendra.

Posledný úsek diaľnice D1: Odborníci varujú, že spôsob nastavenia súťaže môže robiť problém
Minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD). Foto: TASR/Pavel Neubauer

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) spustila tender na posledný úsek diaľnice D1 Turany – Hubová. Rezort dopravy očakáva, že pôjde plynulo, a ak aj prídu obštrukcie spolieha sa na zákon o strategických investíciách.

Odborníci však hovoria, že problém môže robiť spôsob nastavenia súťaže. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) navyše ešte stále nemá nového podpredsedu pre strategické investície, preto je podľa neho zrýchlenie súťaží len v teoretickej rovine.

„Dĺžku verejného obstarávania významne ovplyvňuje kvalita a včasnosť prípravnej fázy.“ hovorí Jozef Gabík z odboru komunikácie ÚVO.

„V Rakúsku, napríklad, začínajú s verejným obstarávaním až 18 mesiacov vopred. Častým problémom verejných obstarávateľov je aj nedostatočná kvalita projektovej dokumentácie, ktorá je následne namietaná v rámci revíznych postupov,“ skonštatoval Gabík.

Tendru na posledný úsek diaľnice D1 a problémom s ním spojenými sa v relácii Rádiožurnál v Rádiu Slovensko venoval redaktor Juraj Jedinák:

Minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD) hovorí, že sú pripravení. Dúfa, že tender na najočakávanejší úsek diaľnice pôjde hladko a nebudú ho sprevádzať námietky či odvolania. Ak by sa minulosť opakovala, spolieha sa na nový zákon.

„V prípade, že dôjde ku komplikáciám, verím tomu, že zákon o strategických investíciách pomôže aj tomuto verejnému obstarávaniu. Následne určite pomôže majetkovoprávnemu vysporiadaniu a povoľovacím procesom,“ povedal šéf rezortu.

Diery v strategických investíciách

Agendu strategických investícií však zatiaľ nedotiahli do konca. Jozef Gabík ako príklad uvádza, že post podpredsedu úradu pre strategickú agendu, ktorý priniesol nový zákon, nie je obsadený.

„Snaha o zrýchlenie v oblasti strategických zákaziek bude podmienená aj vytvorením nových kontrolórskych kapacít. Ak bude strategický podpredseda len využívať už existujúce personálne kapacity úradu, možno očakávať nárast dĺžky konaní v oblasti nestrategickej agendy,“ podotkol Gabík.

Generálny riaditeľ NDS Filip Macháček hovorí, že s odvolaniami a námietkami počítajú. Považuje to za právo súťažiacich. Verí však, že súťaž nastavili správne, preto má pre nich výzvu, „aby zvažovali svoje zákonné možnosti, ktoré majú, proces v podstate len predĺžia, nič iné asi nedocielia“.

Šéf inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej naopak tvrdí, že nastavenie na užšiu súťaž, kde hlavné kritérium je cena, môže byť problémom. Lepšia forma by podľa neho bol súťažný dialóg.

„V prvom kole mohli sa uchádzať akíkoľvek uchádzači. Následne mohli tieto firmy zúžiť do maximálne troch konzorcií a počas súťažného dialógu by malo dôjsť k tomu, aby spoločne dokázali správne stanoviť dobu výstavby a cenu,“ dodal Ondrej Matej.

Potom by sa podľa neho nemohlo stať to čo v prípade Višňového, že víťazné konzorcium, nebolo schopné stavbu realizovať.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika