Na hlavný obsah

Rezort školstva chce zlepšovať duševné zdravie žiakov. Nový projekt už v niektorých školách funguje

Ide o takzvané ranné kruhy.

Rezort školstva chce zlepšovať duševné zdravie žiakov. Nový projekt už v niektorých školách funguje
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Ministerstvo školstva chce zlepšovať duševné zdravie v školách prostredníctvom ranných kruhov. Deti totiž vplyvom pandémie a aktuálneho diania vo svete často trpia psychickými poruchami a necítia sa dobre. Projekt už v niektorých školách funguje.

Ranné kruhy sú krátke stretnutia pred vyučovaním. Učitelia a žiaci sa počas nich navzájom zhovárajú. „U nás to máme na celej škole. Máme to každé ráno 15 minút. Majú to teda aj prváčikovia, ale aj ôsmaci, deviataci,“ uviedla riaditeľka ZŠ Černyševského v Bratislave Zora Dóczyová.

„Princíp ranných kruhov je naozaj taký, aby sme deťom umožnili prirodzený prestup z ranného vstávania, kedy niektoré sú možno rozospaté, rozrušené, aby naozaj prišli a mohli sa začať plne sústrediť na vyučovanie,“ vysvetlil minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).

Podpore duševného zdravia v školách sa v relácii Správy :24 venovala redaktorka Andrea Škutová:

Ranné stretnutia nie sú pre školy povinné. Psychológovia však hovoria, že sú prospešné. Môžu napomôcť k odhaleniu šikanovania či problémov žiakov.

„Učitelka dá inštrukcie, postavia sa všetci, ktorí majú radi čokoládovú zmrzlinu a deti sa postavia. Dosah je jednoduchý, deti zistia, čo majú spoločné, dokážu sa na seba naladiť, dokáže to rozprúdiť nejaké debaty,“ myslí si Lenka Svoradová z Útvaru duševného zdravia detí a mládeže rezortu školstva.

„Naozaj je to zamerané na to, aby sa deti trochu upokojili, aby sa porozprávali o tom, čo sa dialo dajme tomu deň predtým, alebo aké majú očakávanie z tohto dňa,“ ozrejmila školský psychologička Eva Gajdošová.

Nové začiatky môžu byť ťažké

Riaditeľka školy, v ktorej ranné kruhy už fungujú, hovorí, že začiatky boli veľmi ťažké. Strach z nepoznaného mali deti, ale aj učitelia. ,,Niektorí to úplne privítali a boli nadšení, že sa niečo také robí. Niektorí sa toho obávali. Myslím, že obava u nich ešte stále pretrváva, nie sú s tým zžití,“ priblížila Dóczyová.

Problémom môže byť práca s deťmi so špeciálnymi vzdelávacími potrebami. „Treba počítať s tým, že začiatok môže byť taký, že budú chcieť upozorňovať na seba, neodpovedať alebo sa trošku hanbiť, alebo byť v úzadí. Ideme do niečoho nového, ale za to veľmi podstatného,“ hovorí psychologička.

Riaditelia škôl si môžu sami určiť, či ranné kruhy budú ráno počas prvej vyučovacej hodiny, alebo počas dňa.

,,O päť minút osem sa u nás začínajú ranné kruhy, trvajú do 8.10 h, potom je päťminútová prestávka a začína sa ďalšia vyučovacia hodina. Samozrejme, tak, ako keď ide niekto k doktorovi a aj za bežných okolností by meškal na prvú vyučovaciu, tak sa môže stať že mešká aj na ten ranný kruh, ale zobrali si to, tým proste začíname deň,“ dodala Dóczyová.

Ministerstvo k nim vydáva aj príručku, ktorá radí učiteľom a rodičom, ako viesť rozhovory s deťmi, aby podporovali ich zdravý emočný vývin a psychické zdravie.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko