Na hlavný obsah

Už tretí rok musia domáci aj chatári pri Zemplínskej šírave počas turistickej sezóny strpieť dopravné zátarasy

Z dočasných zábran sa môžu stať trvalé.

Už tretí rok musia domáci aj chatári pri Zemplínskej šírave počas turistickej sezóny strpieť dopravné zátarasy
Zátarasy na ceste pri Zemplínskej šírave. Foto: STVR

Domáci a chatári pri Zemplínskej šírave už tri roky protestujú proti dočasným zábranám, ktoré im vždy v lete komplikujú prístup k nehnuteľnostiam. Prosia o pomoc, navrhujú, volajú po plnohodnotnom riešení, no bez odozvy.

Práve naopak, z dočasných zábran sa možno stanú trvalé, pre úrady problém vyriešený. Téme sa v relácii Občan za dverami venovala redaktorka Andrea Lučanská.

Presne o 1 200 metrov viac musia najazdiť chatári aj celoroční obyvatelia rekreačnej oblasti Medvedia hora na Zemplínskej šírave počas letnej turistickej sezóny, ak chcú ísť po ceste II/582 do najbližších potravín alebo vyniesť odpad.

„Bývam tu celoročne. Keď chcete len vybehnúť do obchodu narýchlo treba to obchádzať dookola. Je to strašne komplikované, zaberá to veľa času, človek vypáli benzín navyše,“ posťažovala sa Sára Jevčíková.

„Bývam tu deviaty rok celoročne či je zima, či leto. Mám tu chatu trocha vyššie, tiež to je pre mňa svojim spôsobom obmedzujúce,“ povedal Ján Petruň.

„Problém nastal v roku 2022, kedy z ničoho nič sa objavili betónové zariadenia, kedy nám zatarasili prístup k našim nehnuteľnostiam a najbližšia možnosť prístupu bola až pri čerpacej stanici v Kaluži,“ ozrejmil Pavol Paulina.

Obyvatelia žiadali o vysvetlenie

Dotknutí obyvatelia takmer okamžite žiadali kompetentných o vysvetlenie. Okrem dočasných betónových zvodidiel, ktoré sa na ceste objavujú počas letnej turistickej sezóny už tretí rok, bola totiž v danom mieste trvale umiestnená značka zákaz otáčania a zároveň znížená rýchlosť na 50 kilometrov za hodinu.

„Aj napriek umiestnenému dopravnému značeniu, ktoré tam bolo, zákaz otáčania, dochádzalo zo strany vodičov motorových vozidiel k neustálemu porušovaniu zákona. Aj na základe toho sme museli konať my, ako Policajný zbor a dopravný inšpektorát v Michalovciach,“ uviedol Matúš Karas z okresného dopravného inšpektorátu v Michalovciach.

„Nevieme vysledovať, že presne v tomto mieste, ale berieme úsek cesty II/582 od začiatku po koniec. Obchádzame celú Šíravu a na tomto úseku sme vymenili 35 dopravných značiek z dôvodu vandalizmu,“ vyhlásil vedúci oddelenia dopravy Košického samosprávneho kraja Peter Kočiško.

„Toto nemôže byť právny ani odborný titul na zatarasenie cesty. Sú ďalšie prostriedky a možnosti, ako zabezpečiť nepoškodzovanie značky, ale nie zatarasiť prejazd,“ povedal Paulina.

Návrh má iba odporúčací charakter

Keďže návrh dopravného inšpektorátu má podľa platnej legislatívy len odporúčací charakter súhlasné stanovisko vydal odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií Okresného úradu (OÚ) Michalovce, za ktorý komunikuje ministerstvo vnútra.

„Okresný úrad zohľadňoval pri určení dočasného dopravného značenia verejný záujem reprezentovaný zvýšením bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky v uvedenej turistickej lokalite. S prihliadnutím na dočasnosť dopravného obmedzenia v termíne od 27. júna do 29. augusta 2024 to považuje OÚ Michalovce za opodstatnené a primerané,“ píše sa v písomnom stanovisku tlačového odboru kancelárie ministra vnútra.

Zatiaľ čo miestni zhodne tvrdia, že žiadne nehody ani kolízne situácie za posledné roky v danej lokalite nezaznamenali polícia aj správca cesty to vidia inak.

„Akákoľvek nehoda bola, sa stala ďalej. Čiže nechápem, prečo tie zvodidlá sú nutné práve tu, kde my sa chceme dostať domov,“ uviedla Jevčíková.

„Z technického hľadiska zdieľame názor dopravného inšpektorátu, že je to kritická lokalita. Keď tam kolega stál 45 minút tak mohlo dôjsť k minimálne dvom až trom závažným kolíznym udalostiam,“ vyhlásil Kočiško.

Analytik upozornil na iné možnosti

Oslovili sme aj nezávislého dopravného analytika, ktorý spomínanú komunikáciu pozná. Problémy na nej síce potvrdil, ale rovnako, ako chatári aj on upozorňuje na iné možnosti a nedostatok potrebných údajov.

„Komunikácia je štvorprúdová a z dopravného hľadiska nie je úplne bezpečné, aby sa rýchly ľavý pruh stal akoby odbočovacím. Na strane druhej, uzavrieť je najjednoduchšie riešenie, takpovediac slovenské riešenie a určite by sa dalo urobiť sofistikovanejšie,“ konštatoval dopravný analytik Tomáš Burger.

„Je to dôležité pre nás z tohto dôvodu, aby sme znižovali počet dopravných nehôd a dopravných priestupkov. V každej letnej turistickej sezóne určite dochádzalo ku škodovým udalostiam a dopravným nehodám, hlavne za týmto úsekom, pretože tam je zlý a zakrytý výhľad,“ povedal Karas.

„V čom je ten rizikový úsek? Vznikajú kolízne situácie. Aké? Keď tu žiadne neboli zaznamenané, zdokumentované. Dal som žiadosť na nehodovosť. Dali mi, že na tomto úseku nemajú, tak mi dali nehodový úsek na 30-kilometrovom úseku. Mňa ale nezaujíma, čo sa stalo v Sobranciach. Mňa zaujíma tento úsek,“ pýtal sa Paulina.

„Častokrát nám chýbajú dáta, dokonca aj nehodové úseky polícia nevie označiť konkrétne na jednotlivých križovatkách, ale berú sa len komplexné úseky, dlhé niekedy aj niekoľko desiatok kilometrov,“ ozrejmil Burger.

Chatári sa odmietli vzdať

Chatári sa odmietli vzdať a nesúhlas s každoročným osadením betónových zvodidiel počas leta vyjadrili aj prostredníctvom petície, ktorú adresovali správcovi cesty. Na jej posúdenie čakali celé mesiace a výsledok ich zaskočil.

„Vlastníci dotknutých nehnuteľností žiadali prestavbu a posunutie prejazdu cez deliaci pruh na ceste II/582 približne o šesť metrov smerom k mestu Michalovce,“ uviedol Kočiško.

„Zástupcom petičného výberu sme odpovedali v duchu, že zabezpečíme spracovanie auditu bezpečnosti pozemnej komunikácie vypracovaním projektovej dokumentácie. Tá zhodnotí bezpečnostno-technickú situáciu v danom úseku a podľa toho budú prijaté opatrenia,“ pokračoval Kočiško.

„V liste nám oznámili, že sa touto žiadosťou asi ani veľmi zaoberať nebudú, lebo evidujú na Správe ciest Košického samosprávneho kraja paralelnú požiadavku okresného dopravného inšpektorátu na úplné zrušenie spomínaného prejazdu,“ prezradil Paulina.

Túto skutočnosť nám na dopravnom inšpektoráte potvrdili, zároveň však zdôraznili, že ich návrh má len odporúčací charakter.

„Stanovisko inšpektorátu nie je záväzné pre cestný správny orgán a to zmenou alebo novelou zákona od roku 2022. Schvaľuje to cestný správny orgán v danom okrese, ktorý má na starosti cesty druhej a tretej triedy, teda okresný úrad“ informoval Karas.

Znalec pracuje na komplexnom posudku

Z písomného stanoviska Okresného úradu Michalovce, za ktorý komunikuje ministerstvo vnútra, však vyplýva, že k nim spomínaná požiadavka zatiaľ nedorazila.

„Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií OÚ Michalovce neeviduje požiadavku ODI OR PZ Michalovce na trvalé zrušenie prechodu v danom úseku cesty,“ píše sa v stanovisku tlačového odboru kancelárie ministra vnútra.

Chatári sa však spomínaného návrhu obávajú nielen v súvislosti s viac ako kilometrovou obchádzkou. Doterajší priechod totiž využívali aj ako chodci.

„Ako sa dostaneme k vode? Mamička s deťmi, jedno v kočíku, druhé za ruku, kúpacia taška na pleci. Ako prejde cez cestu? Budem v tráve s kočíkom poskakovať,“ pýtal sa Paulina.

„Je to rekreačná oblasť a tu by bolo skutočne vhodné pristúpiť k modernejším dopravným riešeniam a poskytnúť priestor nielen pre vozidlá v štyroch jazdných pruhoch, ale vybudovať kvalitnú infraštruktúru pre chodcov a cyklistov,“ vyjadril sa dopravný analytik Tomáš Burger.

Či dočasné betónové zvodidlá nahradí trvalé zrušenie prechodu, je zatiaľ nejasné. Chatári sa však rozhodne nechcú vzdať. V snahe o kompromisné riešenie oslovili znalca z odboru dopravy, ktorý momentálne pracuje na komplexnom posudku.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny