Na hlavný obsah

Dvojzmenné vyučovanie aj trieda pre deti s problémami komunikácie: Takto vyzeral začiatok školského roka v regiónoch

Deťom sa budú venovať odborníci a logopédi.

Dvojzmenné vyučovanie aj trieda pre deti s problémami komunikácie: Takto vyzeral začiatok školského roka v regiónoch
Ilustračná snímka žiačky. Foto: STVR

S kamerou sa bol štáb Slovenskej televízie pozrieť na začiatok školského roka do obce Rakúsy v Kežmarskom okrese. V časti Osada počet žiakov stúpa. Pre obmedzenú kapacitu má škola dvojzmenné vyučovanie.

O rok by mala byť prvou národnostnou školou na Slovensku, kde budú vyučovať rómsky jazyk. Rastie aj počet detí s narušenou komunikáciou. V Ružomberku pre nich otvorili úvodný pilotný prvý ročník.

Základnú školu v podtatranskej obci Rakúsy navštevuje vyše 800 detí. Na slávnostné otvorenie nového školského roka neprišla ani tretina.

„Dnes je detí menej. Neviem, kde sa stala chyba. Tento školský rok sme otvorili šesť prvých ročníkov s počtom žiakov 104,“ priblížila riaditeľka Základnej školy s materskou školou Rakúsy Lucia Brutovská.

„Nulté ročníky nám veľmi chýbajú, musím podotknúť. Ja som bola v nultom ročníku osem rokov. Bola to príprava do prvého ročníka,“ povedala zástupkyňa riaditeľa pre špeciálne triedy Eva Šefčíková.

Na začiatok školského roka v Rakúsoch, Ružomberku a Prievidzi sa pre Správy z regiónov boli pozrieť redaktori Miriam Hozzová, Milan Velecký a Miriam Dobrotová:

Tento školský rok prijali osem nových učiteľov. Nahradili tých, ktorí sa rozhodli odísť. Zamestnanci školy sa učia po rómsky, aby prekonali rečovú bariéru. „Asistentky veľmi pomáhajú, lebo také malé deti ešte nerozumejú,“ dodala matka prváka Ľubica Mišalková.

„Škola má svojich projektových zamestnancov, ktorí sa venujú tomu, aby bola dochádzka detí do školy dobrá. Takže oni všetci na tom pracujú, návštevy v rodinách, pohovory s rodičmi a podobne,“ uviedla starostka obce Rakúsy Monika Jurašková.

Problémy pre zlú výslovnosť

V Ružomberku po prvý raz otvorili triedu pre deti s narušenou komunikáciou. Počas školského roka sa im budú venovať odborníci tak, aby na budúci rok zvládli prvý ročník.

Pre päť dievčat a dvoch chlapcov je už materská škola málo a v prvej triede by mali pre zlú výslovnosť problémy.

„Hovorí to slovo tak, ako si ho povedať vie. Tým pádom by písalo tak, ako si to povie. Čiže by vlastne písalo nesprávne, nedokáže identifikovať v slove dané hlásky,“ vysvetlila triedna učiteľka ZŠ Sládkovičova v Ružomberku Martina Pastuchová.

Ak by ostali v materskej škole, nepomohlo by im to. Boli by totiž medzi deťmi, ktoré nemajú narušenú komunikáciu.

„Takýto úvodný ročník je v podstate riešením toho, že už ho trochu začnú pripravovať na tie školské podmienky, ale ešte to nebude také prísne. Napríklad 45 minút sedieť a počúvať, to on ešte nie je schopný,“ povedala mama žiaka s narušenou komunikáciou Lucia Kučková.

Deti so špeciálnymi potrebami

Viac ako 200 detí nastúpilo do materskej, základnej a praktickej školy tu v Prievidzi. Je to jedna z najväčších škôl na Slovensku, ktorá vzdeláva deti so špeciálnymi potrebami.

„Učím deti ťažko až hlboko mentálne postihnuté. Zameriavame sa na rozvíjanie komunikačnej schopnosti, ale aj čo sa týka jemnej a hrubej motoriky, aby sa deti zdokonaľovali, aby sa vedeli o seba postarať,“ priblížila učiteľka Spojenej školy internátnej Prievidza Katarína Teličáková.

Záujem rodičov je veľký a škola je úplne obsadená. V novom roku sa podarilo otvoriť už štvrtú triedu v materskej škole.

„Keď k nám rodičia dajú dieťa a prešli nejakými peripetiami na základnej škole, tu nájdu adresnejšiu starostlivosť, pretože tu na to máme podmienky,“ povedala riaditeľka školy v Prievidzi Bianka Kubovičová

Škola má vlastného zdravotníka, logopéda, dostatok asistentov, tiež špeciálne vybavenie a pomôcky.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny