Elektrické kolobežky výrazne ohrozujú nevidiacich a slabozrakých ľudí. Takmer každý chodec s bielou palicou má za sebou zlú skúsenosť s nezodpovednými kolobežkármi. Poukázala na to Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska a od kompetentných očakáva riešenie.
Najväčším problém, nielen pre nevidiacich a slabozrakých, spočíva v bezohľadnej jazde. Navyše kolobežky sú veľmi tiché. No a ďalší problém prichádza vo forme bezohľadného parkovania.
„Mnoho ľudí si nevšíma, alebo jednoducho nevie, že nám kolobežky na chodníkoch zavadzajú, pretože sú zle zaparkované. Nemajú žiadnu signalizáciu, čiže my ich nevieme vôbec identifikovať, keď sú kolobežkári na kolobežkách,“ povedala Vanesa Richerová, nevidiaca.
„Či som to ja, akožto hendikepovaný človek, ale i zdravý človek má nárok chodiť po chodníku a mať pocit bezpečia. Pretože ak sa ja na chodníku nebudem cítiť bezpečne, tak mám otázku. Kde sa budem cítiť bezpečne?“ spytuje sa nevidiaci umelec Marián Bango.
Aké problémy spôsobujú nevidiacim a slabozrakým elektrické kolobežky zisťovala v reportáži v Správach redaktorka Barbora Žiačiková:
Únia nevidiacich navrhuje riešenia
Podľa Únie nevidiacich a slabozrakých situáciu vyrieši osveta, vzájomná tolerancia, nastavenie pravidiel pri odkladaní kolobežiek, ale aj úprava legislatívy.
„Čo by som teda odporúčal, ak je možné, ak je ten chodník dostatočne široký, a povedzme na jednej strane je vozovka, tak tú kolobežku by som odložil smerom ku tej vozovke, pretože po tej strane by ľudia so zrakovým postihnutím nemali ísť, to nie je prirodzená vodiaca línia,“ uviedol metodik ÚNSS v oblasti prevencie dopravných bariér Pavol Korček.
Kolobežky v Bratislave a väčšina z nich parkovala správne. Mesto tvrdí, že je to výsledok aktívnej komunikácie s ich prevádzkovateľmi.
„O nesprávne zaparkovaných e-kolobežkách, ktoré obmedzujú ostatných, informuje mestská polícia vždy ich prevádzkovateľa so žiadosťou o bezodkladnú nápravu, v naliehavejších prípadoch ich premiestňujú priamo hliadky na iné, vhodnejšie miesto,“ dodal hovorca Magistrátu hlavného mesta SR Bratislavy Peter Bubla.
Hlavné mesto plánuje v budúcnosti vyznačiť všetky parkovacie plochy pre zdieľanú mobilitu v teréne, aby bolo zrejmé, kde kolobežky parkujú.