Samosprávy odhadujú, že na Slovensku škody po povodniach dosiahnu niekoľko miliónov eur. V prípade hlavného mesta je to osem a v celom Bratislavskom kraji viac ako jedenásť miliónov eur.
Škody rátajú aj obyvatelia. Aj v takýchto prípadoch pomôže poistenie nehnuteľnosti. Odborníci radia, aby si ľudia zničený majetok dôkladne odfotili a čo najskôr kontaktovali svoju poisťovne. Tie avizujú pripravenosť na nápor klientov.
Kontaktovať poisťovňu čím skôr
Škody už počíta aj Juraj Mikuš z obce Radošovce, ktorú takisto zasiahla povodeň. „Tri zadné izby máme celé komplet zatopené aj s nábytkom. Všetko vyhadzujeme von a triedime. Bude sa tam asi nová plávajúca podlaha robiť, maľovať steny. Pravdepodobne tri až päť izieb sa budú komplet prerábať,“ priblížil.
Aj pre neho platí, že čím skôr kontaktuje poisťovňu, tým skôr by mu mala preplatiť škody. Samozrejme, len v prípade, ak má uzatvorené poistenie nehnuteľnosti.
Komunikácia s poisťovňou je kľúčová aj podľa výkonného riaditeľa Slovenskej asociácie poisťovní Martina Kaňa. „Určia výšku škody, niekedy k tomu potrebujú spoluprácu s klientom, inokedy potrebujú spraviť obhliadku. Akonáhle sa to spraví, dochádza k výplate poistného plnenia. Zvyčajne je to na účet klienta,“ vysvetlil Kaňa.
Na poistenie sa spoliehajú aj v úrade Bratislavského kraja. „V prvom rade pozeráte na to, ktorý majetok bol poistený, potom na to, ktorý nebol poistený a treba ho nejakým spôsobom sanovať,“ priblížil predseda Bratislavského samosprávneho kraja Juraj Droba.
Poisťovne sú pripravené
Na zvýšený nápor klientov s poistným plnením sa pripravujú aj poisťovne. „Prijali sme opatrenia na zefektívnenie procesu spracovávania škôd z poistenia nehnuteľností, ktoré sa v minulosti osvedčili aj pri krízovej situácií súvisiacej so zemetrasením,“ uviedla Beáta Dupaľová Ksenzsighová z Union poisťovne.
Viacerých obyvateľov však, podľa Martina Kaňa pravidelne zaskočí, že im poisťovňa nepreplatí škody v plnej výške.
„Stáva sa to hlavne vtedy, keď sú poistné zmluvy staršieho dáta a klienti tam nemali takzvanú indexáciu. To znamená, že ceny nehnuteľnosti mohli v čase rásť a poistka nemusí byť adekvátna,“ vysvetlil Kaňa.
V prípade poistenia domácností by si zasa klienti mali dať pozor na limit poistenia, napríklad nábytku či spotrebičov. A to hlavne v prípade, ak majú nadštandardné vybavenie.