Povodne spôsobili veľké škody na majetku. Poisťovne evidujú už teraz tisíce hlásení, no čísla budú podľa nich výrazne stúpať v ďalších dňoch.
„Ľuďom, ktorých zasiahli povodne by som v prvom rade odporučil vlastnú fotodokumentáciu toho, ako im voda poškodila majetok. V druhom rade je dôležité kontaktovať samotnú poisťovňu, v ktorej majú uzatvorenú poistnú zmluvu. Nahlásenie je veľmi jednoduché, dá sa urobiť online. Dôležité je následná je komunikácia s likvidátorom,“ upozorňuje finančný konzultant Matúš Chaban.
Nahlásiť poistnú udalosť by mali ľudia čo najskôr. „Tam je dôležitá aj spomínaná vlastná fotodokumentácia. Napríklad pri záplavách, keď to skontrolujú o týždeň, tak, samozrejme, voda možno už vsiakla. Už nevidno rozsah škody. Väčšinou taký štandard je dva-tri dni,“ hovorí Chaban.
„Poisťovne štandardne vyplácajú náhradu škody podľa platných všeobecných podmienok, maximálne však do výšky poistnej sumy. Nie je problém s vyplácaním, naopak, je veľmi dôležité, aby bola správne nastavená poistná zmluva,“ dodáva finančný konzultant.
Ako majú ľudia postupovať pri žiadaní o náhradu škody, zisťovala v rozhovore v Správach o 12:00 h redaktorka Alžbeta Sujová:
Štandardné čakacie lehoty na vyplatenie náhrady škody sú v priemere sedem dní. Záleží to však od konkrétnej poisťovne. Chaban upozorňuje že asi 40 percent nehnuteľností na Slovensku nie je vôbec poistených. „Mnohé nehnuteľnosti sú podpoistené. To zvykne byť problém. Nie je problém, že by poisťovne nepreplácali škody, problém je, keď sú zle nastavené zmluvy,“ zopakoval Chaban.
Pri uzatváraní zmlúv by si podľa odborníka mali ľudia dávať pozor najmä na samotnú poistnú sumu. „Poisťovne majú vlastné kalkulácie na vyrátanie poistnej sumy. Odporúčame to navýšiť o takých 10-20 percent a určite, minimálne raz ročne, si dať prehodnotiť poistnú sumu. Stáva sa, že nehnuteľnosti sú podpoistené. Tým pádom dochádza ku kráteniu poistných udalostí,“ upozorňuje Chaban.
Pri záplavách ľudia najčastejšie nahlasujú vytopené pivnice. „Problém je keď sú zatečené múry, zatečené steny, izolácia. Tam by som odporučil vyplácanie faktúrou,“ uzavrel Chaban.