Nový školský rok znamená pre 400 škôl aj nový štýl vyučovania. Jeho cieľom je viac sa zamerať na jednotlivé talenty žiakov a rozvoj kritického myslenia. Reforma by mala byť do roku 2026 pre všetky školy povinná. Napriek tomu učiteľom dodnes chýbajú metodické príručky, ktoré by nový systém zjednotili.
V novom školskom roku do Základnej školy Karloveská 61 v Bratislave nastúpilo 625 žiakov, 90 z nich sú prváci, ktorí sa začnú učiť novým spôsobom.
Po novom žiaci nebudú dostávať známky, ale budú hodnotení slovne. Okrem toho pribudnú aj nové predmety, na začiatku a na konci hodiny nezaznie zvonček.
Novej školskej reforme sa v Správach venovala redaktorka Andrea Šeligová:
„Máme aj nový predmet, ktorý sa zatiaľ volá charakter, kde sa viac budeme venovať napríklad empatii vzťahov medzi deťmi. To vyučovanie bude vyzerať inak. Budeme chodiť aj von alebo budeme viac pracovať v skupinách a samozrejme hlavne deti budú participovať na vyučovaní,“ opísala triedna učiteľka 1. C Základnej školy (ZŠ) Karloveská 61 v Bratislave Andrea Bachratá.
„Školský vzdelávací program, keď sme tvorili, tak sme boli zodpovední sami za seba. Vyhľadávali sme si sami vzdelávania, vyhľadávali sme si spôsoby, ako nový školský vzdelávací napísať, ale našťastie, teraz je to len pre 1. ročník,“ ozrejmila riaditeľka ZŠ Karloveská 61 v Bratislave Eva Horníková.
Reformu pilotne testovalo prvých 40 škôl už vlani. Učitelia kritizujú, že im napriek tomu stále chýbajú metodické príručky, ktoré by nový systém vyučovania zjednotili.
„Potom do vyšších ročníkov to bude trošičku náročnejšie, pretože tento štát musí trošku pridať v tom, aby sme mali viac podnetných vzdelávaní, aby sme mali viac vzdelávanie pre manažérov, pre riaditeľov škôl, pretože tá nám úplne absentuje na trhu ponuky od štátu. A určite budeme postrádať aj nové učebnice,“ podotkla Horníková.
„Starý obsah bol naozaj veľmi zameraný na to, aby sa deti učili fakty a aby sa memorovali. Nie vo všetkých predmetoch, ale bolo tam veľa takých predmetov. Preto sme sa aj my zaviazali v pláne obnovy, že skúsime tento dokument zmeniť a tým pádom skúsime aj zlepšiť vedomosti a zručnosti žiakov,“ uviedol analytikom z Centra vzdelávacích analýz Michal Rehúš.
Informácie chýbajú aj rodičom
Rodičia zmenu uvítali, ale pripomínajú, že stále nemajú od škôl dosť informácií o tom, čo je celkovým obsahom reformy.
„Ak má byť reforma úspešná, učitelia potrebujú podporu, či už metodickú alebo vo forme učebníc a inovatívnych nástrojov. A toto je veľká výzva ešte priamo pre ministerstvo školstva,“ zhodnotil člen OZ Rodičia.sk.
Minister školstva zatiaľ nespresnil, kedy by jednotné príručky mali vzniknúť. Školy sa zatiaľ majú riadiť materiálmi, podľa ktorých reformu zavádzali prvé školy už minulý rok.
„Určite sú k dispozícii. Ja verím, že náš tím alebo tím, ktorý pracuje na reforme, tieto materiály dáva. Môže sa stať, že niekde je nejaký komunikačný problém a odporúčam samozrejme, aby sa okamžite obrátili na ministerstvo školstva, na NIVAM, na regionálne centrá podpory učiteľov, ktoré im túto podporu dávajú,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Reforma by mala byť povinná pre všetky školy od školského roka 2026/2027.