Odborový zväz pracovníkov školstva a vedy na Slovensku nepodpíše kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa na roky 2025 a 2026. Informoval o tom predseda zväzu Pavel Ondek.
Ondek zvolal po štvrtom kole kolektívneho vyjednávania, ktoré sa uskutočnilo 17. septembra, mimoriadne rokovanie Rady zväzu. Rada prerokovala Kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa na roky 2025 a 2026.
„Ocenila úsilie vyjednávačov za Konfederáciu odborových zväzov SR a dosiahnuté benefity, ako priaznivejšiu úpravu dĺžky pracovného času, vyššiu výmeru dovolenky oproti Zákonníku práce, odchodné a odstupné zvýšené o jeden funkčný plat nad rozsah zákona, príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie, či dva dni na zotavenie, tzv. sick days,“ priblížil Ondek.
Dohodnutú jednorazovú odmenu v sume 800 eur v roku 2025 a navýšenie tarifných platov od 1. januára 2026 o päť percent považuje zväz za nedostatočné.
Ondek tvrdí, že nenapĺňajú dlhodobé požiadavky Odborového zväzu školstva v oblasti odmeňovania ani záväzok vlády z jej programového vyhlásenia. Zároveň upozorňuje, že valorizácia tarifných platov o päť percent za tri roky (2024 – 2026) je neprijateľne nízka.
„Spôsobí pokles reálnych platov zamestnancov školstva z dôvodu inflácie a nezaručí zvyšovanie ich životnej úrovne. Rovnako tak ani zvýšenie atraktívnosti jednotlivých profesií pôsobiacich v školstve,“ poznamenal Ondek.
Prepad pod úroveň minimálnej mzdy
Situácia je podľa neho dlhodobo neúnosná aj pri nepedagogických zamestnancoch, ktorých tarifná tabuľka začína nízko pod úrovňou minimálnej mzdy.
V najbližších rokoch hrozí jej ďalší prepad pod túto úroveň. Riaditelia tak musia týmto zamestnancom doplácať zo zdrojov, ktoré používajú na odmeny či osobné príplatky.
„Zároveň tým dochádza k vyrovnávaniu platových rozdielov medzi jednotlivými tarifnými triedami a platovými stupňami bez ohľadu na dĺžku praxe a rozdielne požiadavky na kvalifikáciu. Túto dlhodobo zanedbávanú problematiku však ani táto vláda nerieši,“ skonštatoval predseda zväzu.
Zväz si podľa Ondeka uvedomuje potrebu konsolidácie verejných financií. Zdôrazňuje však, že výchova a vzdelávanie majú byť vnímané ako investícia do budúcej prosperity celej spoločnosti a pri prerozdeľovaní zdrojov štátu musia byť považované za prioritu.